Tuesday 22 October 2013

Depa Reti Punggah Sajaaa...

Nak Buat Tak Reti, Yang Depa Pandai PUNGGAH!

Saya terlibat secara langsung dalam merangka kurikulum perubatan KUIN. Template asal diambil dari UIA dan dipinda dengan menambah dan membuang mana mana bahagian dengan tujuan menjadikan kurikulum ini selaras dengan falsafah pendidikan KUIN. KUIN beli template ini dari UIA. Lebih kurang sama dengan harga sebiji Myvi.

Antaranya sabjek yang ditambah ialah Islamic Revealed Knowledge (IRK) iaitu tajuk yang menyentuh konsep dan panduan perubatan dalam islam. Tujuan IRK ini ialah untuk mengembalikan hak perubatan moden ini balik kepada orang Islam. Ramai yang tidak tahu bahawa perubatan moden ini asasnya dibina oleh orang islam.

Tokok perubatan dan sains islam seperti Ibn Sina, Ibn Rush, dll telah menulis buku teks islam yang kemudiannya menjadi rujukan dan asas kepada perubatan moden dibarat. Perubatan inilah yang dibawa masuk ke Tanah Melayu oleh orang barat dengan diberi jenama baru iaitu allopathy medicine. Waktu itu tamaddun Islam terencat kerana umatnya sibuk bergaduh sesama sendiri.

Selain dari itu pelajar perubatan KUIN dimestikan mengambil subjek wajib univerisiti. Antaranya ialah Al-Quran dan subjek yang berkaitan dengan agama. Sabjek ini mempastikan doctor lulusan KUIN mempunyai asas yang kukuh sebagai hamba Allah beragama Islam. Lebih kurang jadi trade mark produk INSANIAH.

Semua ini adalah tambahan kepada template asal yang diambil dari UIA. Program perubatan KUIN lebih banyak kandungan ilmu islam dari program perubatan UIA asal.

Inilah yang menjadi daya tarikan kepada pelajar yang memilih membuat kursus perubatan di KUIN. Pelajar kohort pertama menduduki tahun 2 mulai bulan September ini. 4 dari 23 pelajar ini telah diiktirah sebagai hafiz. Yang lain lain sedang dalam berbagai fasa hafazan mereka. (saya dapati hafiz /hafizah ini diantara yang cemerlang dalam sabjek lain juga)

Inilah hakikat sebenar mengenai fakulti perubatan kuin (Kulliyyah of Medicine and Health Sciences (KMHS)). Bandingkan dengan propaganda dari Pemangku Rector dan sida-sidanya yang mengatakan:

• Fakulti ini mengambil pelajar yang tidak layak
• Program ini tidak boleh berjaya kerana bersaing dengan banyak u lain
• Malaysia sudah cukup dengan doctor dalam masa terdekat
• Kaedah pengajaran yang tidak sesuai
• program ini merugikan KUIN

Semua tohmahan ini dibuat sebagai strategi pentadbir KUIN untuk menutup KMHS. Alasan ini diadakan kerana memberi kewajaran kepada keputusan itu, walau pun palsu. Sebab itu juga usaha membetulkan keadaan tidak berhasil kerana keputusan telah dibuat.

Usaha lain kearah menutup KMHS ialah:

• Henti gaji kepada kt Insan Medic
• Henti pengambilan pelajar baru sessi 2013

Bila pelajar sudah tiada, k/t sudah berhenti, maka yang tinggal ialah bangkai KMHS.

Dijual atau dilelong

Hasil terakhir kepada usaha menjahanamkan KUIN ini ialah menjual KMHS. Kalau sebelum ini dihebohkan bahawa program perubatan ini merugikan, tiba tiba bangkainya boleh pula dijual. Inilah yang dibeli oleh MAHSA. Kalau selama ini anda percaya propaganda BERSIH, anda terpaksa percaya bahawa orang orang MAHSA juga jahil kerana sanggup membeli benda yang tak bernilai.

KMHS ibarat kereta lama, dibeli oleh peniaga barangan lama dengan harga scrap. Sekarang kereta ini sudah dileraikan satu satu. Mana mana yang tidak sesuai dibuang. Mana mana yang berharga dicat semula dan dijual dengan jenama baru. Jenama baru ialah Fakulti Perubatan INSANIAH-MAHSA. Nama INSANIAH masih dipakai kerana nilai komersial. Ini strategi perniagaan. Jangan tidak tahu MAHSA ialah kolej swasta.

Komponan yang tidak berharga yang dibuang dari KMHS ialah subjek Al-Quran dan IRK yang saya sebut diatas. Perkara ini awal-awal sekali disebut oleh dekan MAHSA sewaktu memberi taklimat kepada pelajar dan waris. Yang tinggal adalah sabjek perubatan, sama seperti program MAHSA dan U lain.

Saudara Sanusi Md Noor menulis tentang bodohnya UMNO dan BN (KUIN) tidak mengambil pelajar perubatan yang kembali dari Mesir. Saya tidak setuju atas alasan saya sendiri. Sekarang KMHS INSANIAH tinggal nama. Orang KUIN tidak ada kuasa tentukan hala tuju pendidikan Fakulti perubatan INSANIAH-MAHSA. MAHSA tidak berminat dengan pelajar Mesir atas sebab RINGGIT.

Sebab utama mereka membeli KMHS pun sebab RM. Mengambil pelajar university lain adalah kerja rumit. MQA tidak akan membenarkan pelajar pindah dari satu university keuniversiti lain dengan mudah. Ada isu kurikulum dsb yang perlu diselesaikan. Bukan tugas MAHSA membantu pelajar ini. Lagipun pelajar yang buat medic di Mesir dikalangan anak orang yang budget terhad. Anak orang kaya akan masuk IMU, Taylor, Australian atau UK.

Selain dari nama INSANIAH yang digadai, lesen kursus perubatan juga dibeli oleh MAHSA. Sebenarnya inilah yang paling menguntungkan. Lesen ini sukar diperolehi. Ia membolehkan MAHSA menambah bilangan pelajar baru. MAHSA sudah pun mengeluarkan iklan pengambilan pensyarah baru untuk fakulti perubatan di Alor Setar.

INSANIAH menjadi gah kerana digandingkan dengan MAHSA, IPTS yang tersohor di Malaysia. Orang orang terentu yang gigih menutup KMHS tentu bersorak. Disinilah muncul watak pak kadok; ayam menang kampong tergadai. Kalau Pak Pandir bodoh dan lurus, Pak Kadok lebih teruk dari itu. Dia ini merosakkan negeri kerana dia tidak tahu apa yang dia tidak tahu. Dia merasa pandai, sebab itu dia memandai mandai.

Bersoraklah Sang Rajuna Tapa, dendam sudah terbalas.

Nukilan dari..
Double H

- TERKINI, kerana penjualan kepada MAHSA tidak mengukut prosedur. Kerana tindakan ini telah memalukan kerajaan BN, diswastakan pula Fakulti Perubatan kepada Kolej Universiti Sains Perubatan Allianze atau Allianze University College of Medical Sciences (AUCMS) yang juga merupakan sebuah kolej universiti perubatan swasta. Hajat BN ialah ... Jangan bair ada tinggalan jasa-jasa Ustaz Azizan yang rakyat boleh nampak.  Punggahlah KUIN! Batalkan apa yang boleh, Jual apa yang laku.

Sanggupkah orang Sungai Limau membiarkan saja ini terjadi, dan melibatkan banyak lagi perkara lain. Jom TOLAK BN!

No comments:

Post a Comment