Sunday 13 October 2013

Catatan Dato' Profesor Dr Ismail Ibrahim

(Dato' Dr Ismail Ibrahim bekas Ketua Pengarah IKIM, Duta Besar Ke Arab Saudi, Bekas Pengerusi Majlis Fatwa Kebangsaan, bekas Dekan dan Pensyarah Di UKM.)

AZIZAN telah meninggal pada 26 September 2013 setelah berjuang melawan penyakitnya selama beberapa bulan dalam dua hospital, Pulau Pinang dan Alor Setar.

Saya melawatnya ketika dia berada di hospital Pulau Pinang, tetapi hanya dapat melihatnya melalui cermin dari luar bileknya, kerana dia hanya baru dua tiga hari masuk hospital, tidak sedar dan amat kritikal.

Pada petang hari itulah kedua-dua belah kakinya dipotong kerana jangkitan kuman.

Saya pergi melihatnya semula di Hospital Pulau Pinang (HPP). Dia telah sedar, dan hanya mampu tersenyum melihat saya, tanpa berkata sesuatu.

Kali ketiga, saya pergi melawatnya di Hospital Alor Setar.

Dia mampu tersenyum melihat saya, namun saya tidak mendengar suaranya, dan saya juga tidak mampu menahan kesedihan, lalu segera meminta izin dan meninggalkannya.

Lawatan saya di Hospital Alor Setar ini mengingatkan saya ke saat kesunyian dan keghaibannya tidak sedarkan diri  ketika saya melihatnya di HPP pada 7 Mei 2013 dan senyumannya yang mulai terukir di bibirnya ketika saya melihatnya kali kedua di hospital yang sama sebelum dia dibawa pulang ke Hospital Alor Setar.

Kini dia meninggalkan banyak kenangan kepada semua orang yang mengenalinya, dan saya mulai dapat mengimbas kembali kehidupan kami ketika bersama-sama belajar di Maahad Mahmud atau Maktab Mahmud Alor Setar dulu.

Dia "junior" saya 4 atau 5 tahun di Maktab Mahmud.

Ketika bertemu akhir-akhir ini, sebelum terlantar di hospital, dia juga pernah mengingatkan kembali saat-saat manis ketika kami berada di Maahad, tinggal di pondok, makan tengah hari berlaukkan gulai Mak Jah, bergurukan Ustaz Noh yang suka berjenaka, Ustaz Saad yang bersuara garau, Syaikh Adnan yang lemah lembut dan berbagai kenangan lain, termasuk pengetua Maahad, Shaikh Halim yang membawa kemodenan di sekolah Arab kami ini.

Kami sekali lagi bertemu di Mesir sebagai pelajar di Universiti Al-Azhar, termasuk pelajar-pelajar dari Kedah keluaran Maahad, Yusuf Ismail, Zainon Embun, Shaikh Abdul Razak, Fadhil Nor dan lain-lain.

Akhirnya kami berpisah buat sementara, kerana masing-masing meneruskan pengajian. Dia melanjutkan pelajaran ke United Kingdom (UK) dalam bidang undang-undang Islam di Kent University dan saya ke St. Andrews Universiti melanjutkan pengajian saya di peringkat ijazah PhD.

Ketika saya kembali ke Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) semula, dia telah pun bertugas sebagai Pensyarah di Fakulti Pengajian Islam dan sekali lagi kami bertemu.

Dia serius mengajar, suaranya nyaring, kadang-kadang pemanas dan amat kuat berhujah di dalam Mesyuarat Fakulti, termasuk ketika saya menjadi dekan dan mempengerusikan Mesyuarat Fakulti.

Tetapi dalam menegakkan hujah dan pandangannya dengan suara yang tinggi dan kelihatan panas itu, sebenarnya dia amat banyak bergurau dan menggelikan hati dengan cerita-cerita lucunya, serta gelak ketawanya yang melembutkan semula hatinya dan cara percakapannya.

Itulah orangnya, Allahyarham Azizan Abdul Razak yang saya kenali selama jangka masa yang agak lama itu, dengan kelucuan dan sikap seriusnya, tetapi ternyata bahawa dia adalah seorang yang amat komited terhadap pendidikan dan pelajaran, terutamanya ketika mengajar di UKM.

 Dia pernah dipinjamkan ke Mindanau State Universiti, Filipina, dan ketika dia berada di sana dia pernah mengundang kami dari Fakulti Pengajian Islam, Riseap dan Perkim, untuk mengambil bahagian dalam Kongres di sana anjuran universiti tersebut.

Saya turut ke sana menghadiri persidangan tersebut, dan ternyata bahawa dia mempunyai karier akademik dan kepimpinan yang berkualiti, kerana dia amat dihormati oleh kawan-kawan sekerjanya di dalam universiti tersebut.

Ketika menyertai politik secara aktif, dia masih menghayati kehidupan berilmunya yang mantap, dan sentiasa mempunyai kualiti kepemimpinan yang mementingkan ilmu pengetahuan.

Ketika menjadi Menteri Besar Kedah, dia mempelawa saya menjadi anggota Lembaga Pengarah Insaniah.

Saya mengajaknya melupakan ideologi politik di dalam institusi akademik ini, dan dia menyebut kepada saya bahawa dia sememangnya tidak mencampur adukkan antara politik kepartian dengan program akademik Insaniah ini.

Dia menganjurkan beberapa kali persidangan antarabangsa di Langkawi dan mengundang Tun Mahathir sebagai pembicara Ucapan Utama, kemudian bergurau dan duduk bersama dengan Tun dalam persidangan akhbar serta minuman teh. Amat mesra sekali.

Sikapnya yang terbuka dan profesional dalam kerjaya politik dan pemimpin akademik, menjadikan Azizan sentiasa lahir sebagai seorang yang berilmu dan berakhlak, menghayati nilai-nilai Islam yang tinggi, disamping mengendalikan tugasnya dengan adil dan saksama.

Kematiannya disambut dengan rasa sedih dan dukacita oleh kawan dan lawan, iaitu kawan dan lawan dalam politik, tetapi mungkin keseluruhan kawan dan lawannya tidak merasa terguris dengan sebarang permusuhan, kerana sepanjang ingatan saya, dia tidak pernah bermusuh dengan orang secara peribadi, dan tidak mengecam batang tubuh orang lain secara melulu.

Ketika saya melawatnya, selama tiga kali, saya selalu mendoakan agar dia sembuh segera, kerana tanpa kaki, kita tidak merasa rugi sedikit jua pun, kerana pemikiran dan pengetahuannya tidak terjejas dengan kehilangan kakinya,

Tetapi ALLAH SWT lebih berkuasa dan ALLAH sentiasa mentakdirkan sesuatu yang terbaik bagi hamba-NYA, maka Tan Sri Azizan, dipanggil-NYA terlebih dahulu, kembali kepada-NYA dengan aman dan damai.

Semoha ALLAH mencucurkan rahmat-NYA ke atas roh Allahyarham Ustaz Azizan...

 Al-Fatihah...

 Innalillah wa inna ilaihi raji'un.

* Datuk Dr Ismail Ibrahim, bekas Ketua Pengarah Ikim


Catatan Awal Dr Ismail Ibrahim pada Mei 2013.

USTAZ AZIZAN ABDUL RAZAK: TIDAK ADA PILIHAN

Saya baru balik dari menziarahi sdra Dato' Seri Di Raja Ustaz Azizan  Abdul Razak , bekas MB Kedah, di hospital Pulau Pinang hari ini.. Saya masuk ke biliknya di Unit Rawatan Rapi kira-kira jam 2 petang. Dia terlentang di atas katil, mungkin tidur, kerana ditidurkan oleh ubat pemberian doktor, lalu saya tidak dapat menegur atau memberi apa-apa isyarat kepadanya, sebaliknya saya hanya berdoa dan memberikan salam kepadanya dalam senyap..

Saya keluar duduk di luar wad, dan melihat ramai sekali sahabat handai yang menunggu untuk masuk menjenguknya. Semua wajah kelihatan muram, tidak dapat mengukir senyuman seperti biasa ketika teman dan taulan bertemu beramai-ramai. Semuanya mungkin hanya dapat membayangkan di dalam kepala masing-masing betapa Azizan, yang semasa sehatnya amat periang, suka berjenaka, berseloroh, tetapi kini terlentang dalam sepi, tidak menyedari segala-segalanya yang berlaku di sekelilingnya.

Saya mendapat tahu dari sumber perubatan, bahawa penyakit beliau yang amat kritikal ialah jangkitan kakinya, yang telah merebak ke kedua-dua belah kakinya, dan keracunan darahnya itu jika dibiarkan akan merebak ke badannya, kejantungnya, yang amat membahayakan.

Ketika saya berbual dengan Ustaz Taib Azamuddin yang baru tiba ketika itu, saya memberitahunya tentang perkara ini, dan bertanyakan pandangannya apakah yang sepatutnya kita nasihatkan keluarganya tentang perkara ini, kerana para doktor memperakui supaya kaki Azizan di potong.

Bila Ustaz Taib masuk ke dalam, dia menceritakan kepada kaum keluarganya tentang perbincangan kami, iaitu untuk menyelamatkan Azizan, maka mereka seharunya mendengar nasihat doktor.

Ketika saya pulang ke KL, di dalam pesawat yang sama dari Pulau Pinang, Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang, menceritakan  kepada saya, bahawa semasa lawatannya ke wad Azizan tadi, dia telah mengadakan perbincangan yang serius dengan ahli keluarga dan para doktor pakar, serta memberikan nasihat supaya melakukan sesuatu mengikut nasihat doktor, dan keputusannya para ahli keluarga telah bersetuju dengan cadangan itu, seperti yang diumumkan oleh pegawai peribadi Ustaz Azizan.

Keputusan ini sebenarnya bukanlah satu perkara mudah yang boleh dibuat. Gambaran yang dapat dibayangkan di dalam kepala para ahli keluarga, termasuk kita sendiri, sebagai teman rapatnya, mengheret ledakan emosi yang amat memilukan. Tetapi doktor yang mendalami pengetahuan perubatannya, dan telah mengalami perkembangan penyakit yang sama, tentulah lebeh mengetahui akan keadaan ini.

Saya pulang ke KL pun sebenarnya dengan perasaan yang berbelah bagi, berkecamok dengan kesedihan dan harapan, tetapi saya bersetuju dengan langkah doktor, bahawa hidup inil mestilah diteruskan, manusia bukan hanya hidup dan tampil dalam membangunkan diri dan keluarganya, bangsa dan negaranya, hanya dengan kekuatan dan kesempurnaan fizikalnya sahaja, malah kekuatan pemikiran dan minda, serta ilmu pengetahuan itulah yang merupakan sumbangan manusia yang paling berharga.

Kehilangan kedua belah kaki tidak bereerti bahawa hidup ini telah sampai ke penghujungnya, malah kekuatan kerohaniah dan pemikiran itulah yang lebeh penting untuk dimanfaatkan oleh masyarakat seluruhnya.

Dalam sepi inilah kita berdoa semoga pembedahannya selamat, dan apa bila tiba masanya, Ustaz akan bangun semula, walau pun bukan dengan kakinya yang asli, tetapi dengan kekuatan maknawinya sendiri...

Kita semua tentu mengingati Firman Allah SWT : Demi sesungguhnya akan kami ujikan kamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, dan jiwa, serta hasil tanaman, dan  berilah kabar gembira kepada orang-orang yang sabar, iaitu orang-orang yang apabila ditimpa kesusahan, mereka berkata:"Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali" Al-Baqarah ayat 155-156

Allah Maha Besar.

.
Posted by Ismail Ibrahim at 5/09/2013 10:02:00 PM

No comments:

Post a Comment