Tuesday 19 April 2016

Pertanian Adalah Perniagaan- Slogan Untuk Siapa

Pertanian Adalah Perniagaan -Slogan Untuk Siapa?

Bahagian I.

Slogan ini terbit daripada pemimpin negara dan agensi kerajaan untuk menjinakkan hati rakyat yang menjadi petani. Petani juga boleh maju dan bersenang jika menyertai kelompok bisnes dengan hasil tani mereka.

Selepas 60 tahun merdeka, sektor pertanian diharapkan tidak lagi menjadi aktiviti saradiri, tetapi berubah dan berkembang menjadi aktiviti bisnes. Tetapi, hakikatnya bisnes kekal ditangan orang bisnes, petani kekal menjadi pengeluar yang terkeluar dari lingkungan kegiatan  bisnes yang menghasilkan untung.

Komoditi getah dan semua yang berkaitan dengan pokok getah ( hevea brasiliensis) adalah  sektor pertanian bukan makanan. Ia adalah bahan mentah industri. Oleh kerana getah tidak boleh dimakan, ia sewajarkan paling releven untuk terangkum dalam slogan pertanian adalah perniagaan. Produk getah adalah barang dagangan, bukan makanan.

Pekebun kecil di kampung dan desa menghasilkan 94% bekalan komoditi getah negara, 6% lagi melalui pemilik ladang dan estet.

Menghasilkan sekilogram getah sekerap perlukan modal wang dan keringat. Dalam bidang ekonomi, tanah, wang, upah dan keringat usahawan adalah modal (kapital). Membelanjakan wang dan memerah keringat dalam perniagaan adalah pelaburan, matlamatnya adalah keuntungan,  proses asasnyanya seperti berikut.

1. Tanah- dibeli, diteroka atau dipusakai.
2. Benih getah - dibeli atau disemai sendiri.
3. Penanaman - diupah atau dibuat sendiri.
4. Penjagaan awal (5-7 tahun) - diupah atau dibuat sendiri.
5. Baja dan racun tanaman - dibeli.
6. Menoreh dan mengumpul sekerap - diupah atau dibuat sendiri.

Perbelanjaan yang dikeluarkan bagi menghasilkan getah sekerap berupa perbelanjaan modal (capex) dan perbelanjaan operasi (opex).
Membaja, mencuci dan meracun, menyulam, menoreh dan memungut adalah opex yang berulang-ulang.

Setelah 100 tahun tanaman ini diperkenalkan dan menjadi kegiatan ekonomi yang membangunkan negara ini, penoreh dan pekebun kecil getah kekal menjadi pengeluar yang serba dhaif, miskin dan terpinggir dalam kitaran bisnes.

Hasil getah mereka dibeli dibawah paras kos modal dan kos operasi. Kos modal penoreh ialah RM2.80 -3.20 sekilo, tetapi sekerap hanya terjual pada kadar RM1.90-2.20 pada waktu ini.

Kegiatan yang mendatangkan kerugian lebih banyak daripada keuntungan bukanlah satu pelaburan yang bijak.

Kerajaan mengesyorkan sektor IKS wajar mencapai margin 30% untuk menentukan aliran tunai (cash flow) dan aktiviti mereka releven dalam pasaran. Pada kadar margin  keuntungan bisnes sekerap adalah negatif (-RM1.00 sekilo), pekebun wajar mengubah plan bisnes mereka. Pasaran getah menyumbang RM33 bilion pendapatan negara, tetapi bisnes bidang ini bukan untuk kita warga pekebun dan penoreh. Kita hanya kuli di kebun milik kita sendiri.

Pengilang-pengilang dan pengeksport getah menjana keuntungan dengan selamat dan terkawal, dijamin oleh agensi-agensi kerajaan- diatas kesempitan dan kerugian petani dan penoreh yang berterusan. Menjerit kelaparan pun tidak diendahkan. Inilah maksud slogan Pertanian Adalah Perniagaan. Bukankah perniagaan terdedah kepada persaingan, untung dan rugi?

Harga kayu getah pula dikawal dengan kuota eksport.

Selain sekerap, kayu getah adalah bahan industri yang semakin berkembang. Permintaan dunia untuk gayu getah bergergaji ialah 600,000 meter padu setahun. Ia berkembang sebagai bahan bernilai dalam industri perabut dan pembinaan. Daripada bernilai RM20 juta 30 tahun lalu, industri kayu getah bergergaji kini bernilai RM6 bilion. Industri perabut pula RM4 bilion. Industri ini dijangka berkembang hingga RM50 bilion beberapa tahun lagi.

Thailand, Malaysia, Indonesia, Veatnam, Kemboja adalah antara pengeluar getah dan kayu getah. Ketika negara-negara jiran kita berkejaran memenuhi permintaan untuk kayu getah bergergaji, Malaysia pula mengenakan kuota eksport bahan itu melalui MTIB- tidak lebih 100,000 meter padi saja setahun. Kenapa?

Harga kayu getah diladang-ladang Thailand meningkat sehingga RM25,000 hingga RM35,000 sehektar. Di Malaysia harga kayu kekal rendah antara RM2,000 hingga RM7,000 sehektar. Apakah rahsia yang diselindung disebalik sekatan eksport itu? Tauke-tauke perabot mahu harga bahan mentah industri mereka kekal murah untuk menjana untung yang maksimum.

Pekebun dan penoreh Malaysia terpaksa menyimpan pokok yang telah matang dan terus menoreh dalam bisnes rugi terus menerus untuk menjamin untung tauke-tauke. Bisnes bidang ini sebetulnya untuk mereka, bukan untuk kita semua, warga penoreh.

Muhammad Sanusi Md Nor
Pengerusi LATAS

Bahagian II

Agensi berbisnes - merekalah yang kaya.

Sektor getah 'bertuah' kerana berpuluh agensi kerajaan ditubuhkan untuk 'membantu' dan membabitkan diri, menyelia bagi memajukan petani dan perniagaan ini. Lembaga Getah Malaysia (LGM), RISDA, Kementerian Perladangan Industri dan komoditi (MPIC). Terdapat lagi kementerian lain seperti MITI, agensinya MIDA dan lain-lain untuk menguruskan urusan bisnes ini ke luar negara.

Diwujudkan juga agensi besar seperti Felda (dibawah Jabatan Perdana Menteri), Pihak Berkuasa Penyatuan dan Pemulihan Tanah Persekutuan (Felcra)- dibawah Kementerian Pembangunan Luar Bandar dan Wilayah. Mereka terbabit terus dan langsung dalam sektor getah.

Agensi-agensi besar ini pula menubuhkan berpuluh-puluh syarikat perniagaan dibawah mereka, sebahagiannya telah menjadi gergasi dalam bisnes berkaitan getah dan kebun getah. Mereka juga memiliki ladang mereka sendiri.

Agensi-agensi kerajaan ini terus berkembang menjadi gergasi dalam bisnes input pertanian, bukan outputnya (hasil pertanian). Kerja asas mereka ialah membuat dan menguatkuasakan undang-undang, memonopoli bekalan benih, baja dan input pertanian, menyedia khidmat penyelidikan dan menjualnya ke mana-mana saja.

Mereka mengutip cukai ses, mengumpul caruman penoreh untuk tanaman semula kebun, memulangkan caruman pekebun selepas 25 tahun dalam bentuk benih dan baja dari anak syarikat mereka, mengumumkan pemulangan itu sebagai bantuan tanaman semula oleh kerajaan.

Mereka juga menguruskan ladang-ladang besar milik agensi, mengadakan seminar, mesyuarat, dan menyampaikan anugerah tahunan.

Mereka menerima peruntukan daripada bajet negara RM800 juta setahun. Pejabat mereka berhawa dingin di menara-menara tinggi, pegawai mereka bergaji tetap dengan pelbagai imbuhan lain. Ahli-ahli politik pemerintah dan ahli perniagaan superkaya dihimpunkan sebagai ahli lembaga pengarah yang mengawal bisnes.

Mereka juga bertugas untuk mengumumkan harga getah sebagai bahan mentah bagi pihak kapitalis pengilang dan industri tempatan dan dunia. Dua kali sehari. Panel penetapan harga pulak terdedah kepada manupulasi para trader dan pengilang seperti Lee Rubber dan lain-lain.

Harga bahan mentah industri mestilah sentiasa murah dan bekalan harus sentiasa mencukupi untuk kilang beroperasi. Mereka dikawal oleh Ahli Lembaga Pengarah mewakili menteri, pengilang dan pemain industri. Agensi-agensi telah menjalani transformasi - daripada agensi diwujudkan untuk rakyat menjadi agensi korporat untuk memelihara industri.

Sekatan Kuota Eksport Kayu Getah pula untuk siapa?

Malaysian Timber Industry Baord (MTIB) kini menyertai agensi-agensi lain sebagai bodyguard kepada  pengilang perabut dan bahan binaan berasaskan kayu getah. Mereka ikut memayungi kapitalis dan orang kaya. Kuota eksport  dikenakan, 100,000 meter padu sahaja setahun sedangkan permintaan pasaran ialag 600,000 meter padu.

Jika pekebun memiliki 4 hektar (15 relong) tanah kebun getah, mereka boleh menjana minimum RM100,000 pada tahun ke 15- usia pokok getah matang dan boleh dibuat tanaman semula. Jika memiliki 7.5 relong, mereka boleh dapat sekurang-kurang RM50,000 daripada jualan kayu getah jika harga kayu kita menyamai Thailand. Hasil itu boleh dilabur dalam sektor lain sebagai sumber pendapatan sementara pokok baru boleh ditoreh.

Bagi mencapai tahap itu, kuota sekatan eksport kayu getah bergergaji harus dibatalkan. Sekerap yang murah boleh menjadi by-product (produk sampingan) dalam perniagaan kayu getah yang mendapat permintaan tinggi dunia.

Plan bisnes pekebun kecil dan penoreh boleh diubah untuk menjana pendapatan yang lebih baik berbanding kerugian yang dialami sekarang. Ini boleh berlaku dengan meruntuhkan kawalan kapitalis pengilang terhadap dasar-dasar kerajaan yang dikuatkuasakan oleh agensi kerajaan.

Reformasi terhadap dasar dan undang-undang perlu dilaksanakan. Kerajaan jangan menjadi 'suruhan' kapitalis. - Dalam istilah pasar- Jangan jadi barua orang kaya-kaya-.

Kalau ia sudah berakar tunjang berpuluh tahun dan tidak boleh diubah lagi, kita wajib menukar kerajaan ini.

Muhammad Sanusi Md Nor
Pengerusi LATAS







Sent from my Samsung device

82 comments:

  1. Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, juga jika anda ingin membeli rumah di atas ansuran bulanan kita juga boleh menjual rumah untuk anda. supaya Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com, Mungkin ada banyak sebab mengapa anda perlu akses kepada beberapa wang tunai tambahan - daripada yang tidak dijangka pembaikan kereta atau rumah untuk membayar perkahwinan anda atau cuti khas. Tetapi apa sahaja yang anda memerlukannya, apabila anda meminjam antara $ 5,000 USD untuk 100,000 USD di atas.

    pengkhususan Syarikat.
    1) Kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%.
    2) Kami juga boleh membeli sebuah rumah pilihan anda dalam mana-mana lokasi pilihan anda.

    ReplyDelete
  2. Adakah anda memerlukan pinjaman untuk sebenar? Adakah anda pernah ditolak oleh mana-mana pertubuhan kewangan, bank dan perusahaan kewangan lain? Jika ya, bimbang lagi kerana syarikat pinjaman @ ROSSA STANLEY, kami adalah syarikat kewangan berpengalaman yang menyediakan pinjaman korporat, kepada badan korporat dan orang awam pada kadar faedah sebanyak 2%. Kami mempunyai akses kepada kumpulan tunai untuk memberi kepada syarikat dan mereka yang mempunyai rancangan untuk memulakan perniagaan tidak kira betapa kecil.Kami yakin bahawa kebajikan dan keselesaan anda adalah keutamaan kami yang optimum, mengapa kami berada di sini untuk menjaga pemprosesan pinjaman anda . Berhubung dengan perkhidmatan pelanggan kami

      E-mel: Rossastanleyloancompany @ gmail .com
      Viber: +15186756750
      Instagram: Rossamikefavor
      Twitter: Rossastanlyloan

      Untuk tindak balas yang cepat dan pantas ....
     
    Sila isi borang permohonan di bawah:

                                                       DATA PEMOHON:

    1. Nama
    2. negara
    3. Alamat
    4. Jantina
    5. Kerja
    6. Jawatan di tempat kerja
    7. Pendapatan bulanan
    8. Jumlah pinjaman yang diperlukan
    9. Tempoh pinjaman
    10. Agama
    11. Pernahkah anda memohon sebelum dan ditolak? Jika ya
    12. jika anda telah ditolak berikan alasan .............................. .......... ..
         ............................. ..................... ..........
         ............................. ..................... ..........
         ............................. ..................... ..........
         ............................. ..................... ..........
     
     
     
                                         Kami berada di sini untuk keperluan kewangan anda

    ReplyDelete
  3. hello kawan, saya mempunyai berita baik untuk berkongsi. sila sertai saya untuk menjadi gembira. Saya baru mendapat pinjaman daripada organisasi pinjaman antarabangsa yang sah. Ini adalah bagaimana saya mendapat kenalan mereka. Saya melihat kesaksian seorang Puan annisa bekerja dari indonesia di forum ini mengenai bagaimana dia mendapat pinjaman dari mereka dan dia memberikan saya kenalan mereka
    e-mel Rossastanleyloancompany@gmail.com
    Twitter Rossastalyloan
    Instagram Rossamikefavor
    Viber +15186756750

     Jadi saya segera menghantar e-mel kepada mereka dan mereka membalas e-mel saya. Secara jujur, pada mulanya saya sangat takut kerana saya telah kehilangan wang saya untuk penipuan terdahulu, saya terkejut bahawa kurang dari 48 jam selepas itu, pinjaman negara bersatu $ 35,000.00 yang dipohon saya sebenarnya dipindahkan ke akaun saya. Keseluruhan prosesnya adalah mudah. Sehingga sekarang, saya masih sukar untuk mempercayai bahawa ia adalah benar. Saya fikir saya bermimpi apabila saya mendapat mesej dari bank saya. Sekarang hatiku penuh dengan sukacita. Nasihat mudah saya untuk mendapatkan pinjaman sah untuk memulakan perniagaan atau membiayai projek saya terkejut. Saya ingin sangat berterima kasih kepada Puan Annisa yang mencipta hubungan mereka di forum ini. Dan jika anda menghubungi mereka dan mendapatkan pinjaman daripada mereka, sila menyebarkan berita baik supaya orang lain juga boleh mendapat manfaat.
    terima kasih.
    di sini adalah email saya memasangkan anda ingin bertanya sesuatu janetpamelaulrich@gmail.com

    ReplyDelete
  4. hello nama saya Andrea Florence Saya ingin membagikan kesaksian saya tentang bagaimana saya mendapat pinjaman dari perusahaan pinjaman Alden Moore saya sedang mencari pinjaman kredit untuk dapat mendirikan sebuah perusahaan tekstil, saya memiliki mesin beberapa alat dan pengetahuan tetapi saya memerlukan mesin lain dan tempat kerana saya tidak mempunyai ruang fizikal untuk menjalankan syarikat yang saya perlukan kira-kira $ 1000000. jadi saya nampak kesaksian Lady tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari syarikat pinjaman Alden Moore di internet. jadi saya hantar mereka melalui E-mel yang diberikannya di aldenmooresloan333@gmail.com. pinjaman saya telah diluluskan dan dipindahkan ke akaun bank saya dalam tempoh dua hari dari permohonan saya. saya dengan senang hati memaklumkan kepada orang ramai bahawa saya kini pemilik perniagaan sepenuh masa dan saya gembira kerana saya mendapat pinjaman saya dari sebuah syarikat pinjaman yang boleh dipercayai dan amanah dan saya mahu sesiapa sahaja yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi Alden Moore Loan syarikat di alamat e-mel mereka di: aldenmooresloan333@gmail.com,,,

    ReplyDelete
  5. Berita baik '' kabar baik '' berita baik '' '' '
    Adakah anda memerlukan pinjaman sebenar? Pernahkah anda ditolak oleh pertubuhan kewangan, bank dan syarikat kewangan lain? Jika ya, jangan bimbang lagi kerana @ MORGANSTE LOAN FIRM, kami adalah syarikat kewangan berpengalaman yang menyediakan pinjaman kerumitan kepada individu, syarikat, entiti perniagaan yang serius, serius, dan orang awam pada kadar 2%. Kami mempunyai akses kepada koleksi wang tunai untuk diberikan kepada syarikat dan mereka yang mempunyai rancangan untuk memulakan perniagaan tidak kira betapa kecilnya. Yakinlah bahawa kesejahteraan dan keselesaan anda adalah keutamaan kami, mengapa kami berada di sini untuk menjaga pemprosesan pinjaman anda. Hubungi khidmat pelanggan kami
      E-mel: morgansteloanfirm@gmail.com
      Viber: +14848318733
      Whatsapp: +14848318733

      Untuk tindak balas yang cepat dan pantas ....
    Sila isi borang permohonan di bawah:
    DATA PEMOHON:
    1. Nama
    2. Negara
    3. Alamat
    4. Jantina
    5. Kerja
    6. Jawatan di tempat kerja
    7. Pendapatan bulanan
    8. Jumlah pinjaman yang diperlukan
    9. Tempoh pinjaman
    10. Adakah anda memohon dan telah ditolak? Jika ya
    11. Jika anda enggan memberi alasan. .........................................

    ReplyDelete
  6. Adakah anda sedang mencari pinjaman? Kami menawarkan pinjaman yang dirancang untuk memenuhi keperluan kewangan dan peribadi anda Pinjaman perniagaan dengan skim kelulusan pinjaman cepat. Kami meminjam wang dari mereka yang memerlukan bantuan kewangan, kami memberi kredit kepada orang yang mempunyai kredit yang buruk atau memerlukan wang untuk membayar bil, untuk melabur dalam perniagaan ini. Anda tidak perlu bimbang, kerana anda berada di tempat yang betul, saya menawarkan pinjaman dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%, jadi jika anda memerlukan pinjaman, saya ingin anda menghubungi saya hanya di alamat e-mel ini: gloriasloancompany @ gmail .com / Number Whatspp: + 1 (267) 527-9742
    PERMOHONAN MAKLUMAT KREDIT YANG DIPERLUKAN:
    1) Nama penuh: ............
    2) Jantina: .................
    3) Umur: ........................
    4) Negara: .................
    5) Nombor Telefon: ........
    6) Kerja: ..............
    7) Pendapatan: ......
    8) Jumlah Pinjaman Diperlukan: .....
    9) Tempoh pinjaman: ...............
    10) Alasan pinjaman: ...........
    11) Adakah anda memohon dan telah ditolak? Kalau begitu........

    ReplyDelete
  7. Cara Baik untuk Meminjam Wang

    Adakah anda memerlukan pinjaman peribadi kredit yang adil? Kami mempunyai semuanya! Ingin meminjam wang, tetapi mempunyai skor kredit kurang sempurna? Kami masih mengesyorkan beralih kepada kami. Pengguna dalam semua situasi kredit dan latar belakang sosial dengan mudah dapat mencari penyelesaian kewangan yang cepat dengan bantuan kami.

    Bantuan wang kecemasan - adalah kepakaran kami!

    Berjuta-juta orang telah memilih untuk mengubah keadaan kewangan peribadi mereka. Adakah anda bersedia untuk membuat pilihan yang tepat?

    Lambat Terapkan Sekarang dan Dapatkan Dana

    Firma Kewangan Remedy adalah tempat di mana ia mungkin untuk mendapatkan wang yang anda perlukan dalam masa 24 jam atau lebih. Kami boleh didapati sepanjang masa, jadi tidak perlu risau tentang apa-apa perbelanjaan yang tidak dijangka. Lupakan skor kredit miskin anda, sebagai peminjam pinjaman dalam talian kami akan mencari penyelesaian kewangan untuk kes anda. Kami adalah # 1 ketika datang ke semua sumber pinjaman dalam talian! Hubungi kami remedyfinancefirm@gmail.com

    ReplyDelete
  8. Adakah anda berminat dalam perdagangan binari dan Bitcoin. Melabur dengan pengurus akaun yang dipercayai dan dapatkan pulangan yang lebih baik dalam 7 hari (SYARIKAT DAN SYARIKAT LISENSI), saya dapat membantu anda menguruskan akaun anda dengan minimum $ 200 menjamin anda mendapat $ 2800.
    Anda boleh menghubungi kami melalui e-mel melalui: (nancyeric350@gmail.com)

    Melabur $ 200 dan dapatkan $ 2800 setiap minggu
    Melabur $ 300 dan dapatkan $ 4100 setiap minggu
    Melabur $ 400 dan dapatkan $ 5500 setiap minggu
    Melabur $ 500 dan dapatkan $ 6700 setiap minggu
    Melabur $ 1000 dan dapatkan $ 13,100 mingguan
    Melabur $ 1,500 dan dapatkan $ 19,400 setiap minggu

    Semua dalam keuntungan mingguan dan dijamin 100% (pembayaran terjamin) INBOX ME JIKA ANDA INTERESTED.

    ReplyDelete
  9. Austin Barry, pemberi pinjaman daripada kelulusan kerajaan dan syarikat pinjaman persijilan. Jika anda memerlukan pinjaman peribadi atau perniagaan, anda berada di atas kertas dan memerlukan pembiayaan koordinasi. Kami menawarkan pinjaman 2% pada kadar faedah yang lebih rendah. Untuk tujuan hutang, kami berada di sini sepenuhnya dan bersedia untuk membantu anda daripada masalah kewangan anda. Adakah anda mengintimidasi, mengapa anda mati dengan senyap? Memohon pinjaman anda. Melalui e-mel kepada kami (austinebarry50@gmail.com)

    ReplyDelete
  10. adakah anda sedang mencari tawaran pinjaman tertentu? Mungkin pemberi pinjaman yang sah untuk pinjaman besar, atau pinjaman murah dan cepat pada 2% setahun untuk membayar bil dan hutang kecemasan? hubungi kami sekarang, greatfuturefinancialservices@gmail.com

    ReplyDelete
  11. Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membayar hutang anda atau anda memerlukan pinjaman untuk membetulkan perniagaan anda? Adakah anda memerlukan pinjaman penyatuan atau gadai janji? Adakah anda telah ditolak oleh bank dan institusi kewangan lain? Cari tidak lebih lagi kerana kita berada di sini untuk membuat semua masalah kewangan anda menjadi sesuatu yang lalu !! Kami memberi pinjaman kepada syarikat, entiti swasta dan individu dengan kadar faedah yang rendah dan berpatutan sebanyak 2%. Anda boleh menghubungi kami melalui e-mel melalui (davidjohnsonloanfirm1@gmail.com)

    ReplyDelete
  12. Adakah anda memerlukan pinjaman tulen untuk tujuan perniagaan atau membayar hutang anda, untuk pinjaman apa-apa hubungi Encik Ethan James sekarang untuk pinjaman tulen melalui e-mel: (ethanloans@financier.com)

    ReplyDelete
  13. Halo,
    nama saya ialah Siti Aminah dari Indonesia, saya cadangkan semua orang di sini harus berhati-hati, kerana terdapat banyak peminjam pinjaman palsu di internet, tetapi mereka masih yang sebenar dalam syarikat pinjaman palsu. Saya telah ditipu oleh 4 peminjam pinjaman yang berbeza, saya kehilangan banyak wang kerana saya sedang mencari pinjaman dari syarikat mereka. Saya hampir mati dalam proses kerana saya telah ditangkap oleh orang kerana berada dalam hutang.

    Saya hampir berputus asa sehingga saya meminta nasihat seorang kawan yang memperkenalkan saya kepada peminjam pinjaman asal dan syarikat yang sangat dipercayai iaitu Ibu Alicia Radu yang mendapat pinjaman saya 800 juta rupiah Indonesia dalam Kurang dari 24 jam Tanpa tekanan dan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%. Saya sangat terkejut apabila memeriksa akaun bank saya dan mendapati jumlah pinjaman yang saya minta telah dipindahkan ke akaun bank saya tanpa sebarang kelewatan atau kekecewaan jadi saya berjanji bahawa saya akan berkongsi berita baik supaya orang dapat mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa tekanan dari Ibu Alicia Radu

    Saya mahu anda mempercayai Ibu Alicia Radu dengan sepenuh hati kerana dia sangat membantu dalam hidup saya dan kehidupan kewangan saya. Anda harus menganggap diri anda sangat bertuah kerana mempunyai peluang untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika anda memerlukan pinjaman, hubungi ibu Alicia Radu melalui e-mel: (aliciaradu260@gmail.com)
    Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (sitiaminah6749@gmail.com) jika anda memerlukan maklumat mengenai bagaimana saya mendapatkan pinjaman saya dari Ibu Alicia Radu, anda sangat bebas untuk menghubungi saya dan saya dengan senang hati akan menjawab anda kerana anda juga boleh membantu yang lain selepas anda menerima pinjaman anda.

    ReplyDelete
  14. Adakah anda memerlukan pinjaman tulen?
    Adakah anda ingin membayar bil anda?
    Adakah anda memerlukan pinjaman peribadi?
    Adakah anda memerlukan apa-apa jenis pinjaman?
    Perlu Perniagaan Pinjaman?

    Anda mahu stabil dari segi kewangan? e-mel: Larryellisonfinance@gmail.com

    Isi borang permohonan.
    1) nama penuh:
    2) Negara:
    3) Jumlah Diperlukan:
    4) Tempoh pinjaman:
    5) Nombor telefon:

    E-mel: Larryellisonfinance@gmail.com

    ReplyDelete
  15. Saya membawa kabar baik kepada Anda semua warga negara Indonesia di platform ini, Allah telah setia kepada saya dan seluruh rumah saya bertahan sejak Agustus 2017, kesaksian saya dan kabar baik saya berlanjut seperti ini,
    Nama saya Haerul, seorang Muslim beragama dan saya berasal dari kota bandung indonesia
    Saya adalah seorang pemasar dan juga penasihat bisnis di perusahaan tempat saya bekerja, dan Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya: (haerulh160@gmail.com). Saya ingin menggunakan platform ini untuk menginformasikan semua warga Indonesia tentang apa yang telah dilakukan oleh perusahaan pinjaman Mrs Olivia Daniel kepada saya. Platform ini untuk memberi tahu mereka yang membutuhkan dan mencari pinjaman yang tulus untuk berhati-hati karena internet dan blog penuh dengan perusahaan pinjaman palsu dan penipuan yang ada di sini untuk merobek uang Anda dengan susah payah.

    Seperti yang dapat Anda lihat di foto profil saya, saya dalam hutang besar dan saya memutuskan untuk mencari pinjaman secara online untuk melunasi hutang saya dan saya menghubungi perusahaan pinjaman dari syngapore yang pada bulan Maret 2017, dan saya ditipu oleh pemilik perusahaan dengan meminta saya untuk membayar banyak biaya, saya membayar dan pada akhirnya saya tidak mendapatkan pinjaman, saya kehilangan sekitar 20 juta untuk sebuah perusahaan pinjaman palsu di syngapore karena saya mengajukan pinjaman sebesar 900 juta dan dengan semua Biaya yang saya bayar Saya tidak mendapat pinjaman dan saya sangat frustrasi dan saya dipecat dari pekerjaan saya di perusahaan tempat saya bekerja karena saya juga mengambil pinjaman dari perusahaan tempat saya bekerja dan saya bangkrut dan muak dengan kehidupan.

    Jadi Allah sangat baik, saya berdoa dan bahwa Allah mengarahkan saya kepada seorang pelayan dan pada hari yang setia ini 17 Agustus 2017, saya sedang browsing internet saat saya menemukan kesaksian seorang wanita Indonesia dengan nama Yuli melalui email: (yuliy3531 @ gmail.com)
    Siapa dari Jakarta Selatan di Indonesia, bagaimana Allah mengubah kehidupan finansialnya melalui perusahaan pinjaman dan dia meminta saya untuk menghubungi email ibu Olivia Daniel: (oliviadaniel93@gmail.com) dan dia mengenalkan saya pada ibu Olivia Daniel dan dia memberi saya keberanian dan Saya mengajukan permohonan pinjaman dari ibu Olivia Daniel dan saya menerima pinjaman yang telah saya cari selama ini dan allah akan terus memberkati Yuli untuk mengenalkan saya.

    ReplyDelete
  16. Apakah Anda memerlukan pinjaman usaha, pinjaman pribadi, pinjaman otomatis, pinjaman pertanian, pembelian dan penjualan pinjaman, pinjaman investasi atau pendanaan proyek? Kami mendirikan lembaga pemberi pinjaman nasional untuk memberi dukungan kepada perusahaan publik dan sektor perusahaan swasta dan juga untuk individu. Ini untuk mendukung status keuangan di seluruh dunia. Untuk mendapatkan pinjaman hari ini, kami meyakinkan Anda bahwa tawaran terbaik adalah kebahagiaan kami. prioritas Kami menawarkan pinjaman ke berbagai belahan dunia. Asia, Australia / Oceania, Eropa, Amerika Utara, Amerika Selatan dan Afrika, Antartika. Hubungi kami untuk informasi lebih lanjut.Email
    Theresaloancompany@gmail.com

    ReplyDelete
  17. Hello tuan / wanita

    Anda mahu lakukan?
    Mulakan perniagaan baru, ubahsuai bangunan anda, meningkatkan peluang anda untuk menjual atau hanya meningkatkan aliran tunai anda.
    Meminjam untuk memberi kehidupan kepada projek anda
    Pembelian harta tanah, kesedaran kerja, pengambilalihan kenderaan. Pinjaman pelaburan. Bawa projek anda kepada kehidupan dengan penyelesaian pembiayaan Union Financiere CRÉDIT dari bank pos Perancis!
    Dengan kredit antara individu, kami memberikan pinjaman kami dari € 5,000 hingga € 10,000,000 di semua negara antarabangsa dengan kadar faedah 2% setahun.
    Walau apa pun, hubungi kami untuk menerima keperluan kami.
    E-mel pengurusan umum: williamssmithfirm@gmail.com

    atau hubungi kami di: williamssmithfirm@gmail.com

    Hati WILLIAMS SMITH LOAN FIRM

    ReplyDelete
  18. cadangan pinjaman

    Anda memerlukan pinjaman segera
    hubungi kami di e-mel kami secepat mungkin untuk mendapatkan maklumat yang diperlukan mengenai tawaran pinjaman kami.
    Berikut adalah e-mel kami: williamssmithfirm@gmail.com
      Sila hubungi kami melalui e-mel dalam mesej cadangan pinjaman.

    ReplyDelete
  19. cadangan pinjaman

    Anda memerlukan pinjaman segera
    hubungi kami di e-mel kami secepat mungkin untuk mendapatkan maklumat yang diperlukan mengenai tawaran pinjaman kami.
    Berikut adalah e-mel kami: williamssmithfirm@gmail.com
      Sila hubungi kami melalui e-mel dalam mesej cadangan pinjaman.

    ReplyDelete
  20. Apakah Anda memerlukan pinjaman usaha, pinjaman pribadi, pinjaman otomatis, pinjaman pertanian, pembelian dan penjualan pinjaman, pinjaman investasi atau pendanaan proyek? Kami mendirikan lembaga pemberi pinjaman nasional untuk memberi dukungan kepada perusahaan publik dan sektor perusahaan swasta dan juga untuk individu. Ini untuk mendukung status keuangan di seluruh dunia. Untuk mendapatkan pinjaman hari ini, kami meyakinkan Anda bahwa tawaran terbaik adalah kebahagiaan kami. prioritas Kami menawarkan pinjaman ke berbagai belahan dunia. Asia, Australia / Oceania, Eropa, Amerika Utara, Amerika Selatan dan Afrika, Antartika. Hubungi kami untuk informasi lebih lanjut.Email
    Theresaloancompany@gmail.com

    ReplyDelete
  21. Adakah anda memerlukan pinjaman segera ??? Adakah anda dalam hutang? Adakah anda mempunyai kredit yang buruk? Adakah anda telah dinafikan oleh bank, adakah anda memerlukan pinjaman untuk memulakan perniagaan anda ATAU pelaburan? bertemu dengan SYARIKAT PINJAMAN GLORIA S Kami memberi pinjaman kepada Rakyat walaupun skor kredit buruk / buruk mereka. Kami meminjamkan pinjaman perniagaan dan jangka pendek jangka panjang dan peribadi anda dengan kadar faedah yang rendah pada 2% setiap tahun bagi individu dan syarikat. Pemrogram pinjaman kami adalah pantas dan boleh dipercayai, diguna pakai hari ini dan mendapat sambutan segera kami. pemberi pinjaman yang diinsuranskan dengan baik, jaminan 100% dijamin dan pelanggan dijamin maksimum. Untuk pertanyaan lanjut, hubungi kami melalui alamat e-mel kami: (gloriasloancompany@gmail.com) atau WhatsApp Number + 1 (631) 483-9037 dan dapatkan pinjaman anda hari ini.
    Puan Gloria S MD / Ketua Pegawai Eksekutif

    ReplyDelete
  22. Hari yang baik, nama saya ialah Nurs Jaya, saya seorang warganegara Malaysia *
    . Saya ingin memberi keterangan mengenai pemberi pinjaman pinjaman yang baik yang
    menunjukkan saya cahaya selepas ditangkap oleh 4 syarikat palsu NIGERIA
    Pemberi pinjaman internet, mereka semua menjanjikan pinjaman kepada saya. selepas membuat saya membayar banyak
    yuran yang tidak menghasilkan apa-apa dan tidak menghasilkan apa-apa yang positif
    keputusan. Saya kehilangan wang saya untuk mendapatkan wang dan ia adalah sejumlah 8,000
    DOLLARS. Suatu hari ketika melayari internet, seolah-olah saya melihat beberapa kesaksian yang mengulas di forum oleh
    satu puan ididoh, dan Puan monica mengenai bagaimana mereka menerima pinjaman mereka
     dari syarikat pinjaman runcit,
     saya memohon dengan mereka di E-mel: (rannerloan565@gmail.com) Saya tidak pernah percaya tetapi saya cuba, dan kejutan yang paling besar saya mendapat pinjaman dalam masa 24 jam, saya tidak percaya,
    Saya gembira dan kaya lagi dan saya berterima kasih kepada Allah bahawa pinjaman itu
    syarikat seperti ini masih wujud semasa penipuan ini di seluruh tempat,
    sila saya nasihatkan semua orang di luar sana yang memerlukan pinjaman pinjaman syarikat pinjaman jose luis di italy, mereka tidak akan gagal, dan
    hidup anda akan berubah seperti yang dilakukan oleh saya. Sentuh dengan pantas (rannerloan565@gmail.com)
    hari ini dan dapatkan pinjaman dari mereka, Tuhan memberkati syarikat pinjaman runcit untuk tawaran pinjaman tulen mereka.
     Pastikan anda menghubungi pinjaman Ranner compay untuk pinjaman anda kerana saya mendapat pinjaman saya berjaya dari syarikat ini tanpa stress.you boleh email mereka (rannerloan565@gmail.com)..

    ReplyDelete
  23. Halo semuanya
    Damai sejahtera bagimu, aku adalah MRS GRACE MORGAN.
    Saya seorang muslim
    Saya ingin menginformasikan tentang penawaran kami,
    Kami menawarkan semua jenis pinjaman dalam mata uang yang berbeda,
    Jadi mohon kita bersumpah demi ALLAH,
    Jangan pernah menipu siapa pun dari Uang mereka,
    Jika Anda telah ditolak oleh bank dan ditipu oleh penipu,
    Inilah perusahaan yang tepat yang akan membantu Anda mendapatkan semua uang Anda,
    Kami juga memiliki orang-orang yang mendapat banyak keuntungan dari perusahaan.
    Silahkan hubungi Mrs Maureen via Maureenwiwik@gmail.com,
    Dia akan menceritakan bagaimana kita meminjamkan dia 1 miliar Rupiah dalam waktu kurang dari 48 jam.
    Kami menawarkan pinjaman dengan bunga sebesar 1-5%.
    Kami di sini untuk membuat masalah Anda sesuatu dari masa lalu !!
    Silahkan email kami sekaligus, kami menjamin perawatan segera
    Dalam waktu 48 jam.
    Kami menawarkan jumlah pinjaman EUR 2000-900000 dan Payment Term
    (1-30 tahun) untuk pembayaran kembali.
    Hubungi: Gracemorganloancompany@gmail.com atau BMM = D8E91A28

    ReplyDelete
  24. Adakah anda memerlukan pinjaman segera ??? Adakah anda dalam hutang? Adakah anda mempunyai kredit yang buruk? Adakah anda telah dinafikan oleh bank, adakah anda memerlukan pinjaman untuk memulakan perniagaan anda ATAU pelaburan? bertemu dengan SYARIKAT PINJAMAN GLORIA S Kami memberi pinjaman kepada Rakyat walaupun skor kredit buruk / buruk mereka. Kami meminjamkan pinjaman perniagaan dan jangka pendek jangka panjang dan peribadi anda dengan kadar faedah yang rendah pada 2% setiap tahun bagi individu dan syarikat. Pemrogram pinjaman kami adalah pantas dan boleh dipercayai, diguna pakai hari ini dan mendapat sambutan segera kami. pemberi pinjaman yang diinsuranskan dengan baik, jaminan 100% dijamin dan pelanggan dijamin maksimum. Untuk pertanyaan lanjut, hubungi kami melalui alamat e-mel kami: (gloriasloancompany@gmail.com) atau WhatsApp Number + 1 (631) 483-9037 dan dapatkan pinjaman anda hari ini.
    Puan Gloria S MD / Ketua Pegawai Eksekutif

    ReplyDelete
  25. Adakah anda memerlukan pinjaman perniagaan, pinjaman peribadi, pinjaman automatik, pinjaman pertanian, pembelian pinjaman dan penjualan, pinjaman pelaburan atau pembiayaan projek? Kami menubuhkan sebuah institusi pemberi pinjaman negara untuk memberi sokongan kepada syarikat awam dan syarikat sektor swasta serta individu. Ini adalah untuk menyokong status kewangan di seluruh dunia. Untuk mendapatkan pinjaman hari ini, kami memberi jaminan bahawa tawaran terbaik adalah kebahagiaan kami. Keutamaan Kami menawarkan pinjaman kepada bahagian-bahagian yang berlainan di dunia. Asia, Australia / Oceania, Eropah, Amerika Utara, Amerika Selatan dan Afrika, Antartika. Hubungi kami untuk maklumat lanjut
    hubungi RUMANA J LOAN Dari melalui E-mel: rumanajloanfirm@gmail.com
    KEPERLUAN KREDIT MAKLUMAT YANG DIPERLUKAN:
    1) Nama penuh: ............
    2) Jantina: ............ .....
    3) Umur: ........................
    4) Negara: .................
    5) Nombor Telefon: ........
    6) Kerja: ..............
    7) Pendapatan: ......
    8) Jumlah Pinjaman Diperlukan: .....
    9) tempoh pinjaman: ...............
    10) sebab untuk pinjaman: ...........
    11) adakah anda memohon dan ditolak? Kemudian ........
    Best Regard

    ReplyDelete
  26. Metrolina Credit Company
    Halo

    Apakah Anda seorang pria atau wanita dengan busuk dan Anda memerlukan bantuan keuangan dan bank telah menolak Anda karena nilai kredit Anda buruk dan Anda memerlukan dana untuk meningkatkan bisnis Anda lagi karena tugas kami untkarena uk mendukung Anda dalam endaevour keuangan Anda harus khawatir tidak lagi. Metrolina Credit Company hadir untuk mempermudah pinjaman dan membantu Anda mendanai bisnis Anda dan kebutuhan keuangan lainnya

    Ew dapat membantu Anda melalui prosedur pemberian pinjaman yang mudah dan Anda yakin akan pinjaman dari perusahaan ini yang harus Anda lakukan adalah memberikan kredensial sejati Anda dan Anda dapat mengajukan permohonan kepada kami melalui hal-hal berikut.

    Gmail: metrolinacreditcompany@gmail.com

    Dari kategori busness apakah anda termasuk kita yang meminjamkan dan dengan paket pembayaran yang mudah anda akan bebas dan releaf

    Kategori Bisnis

    Bisnis Merchandising.
    Bisnis manufaktur
    Bisnis Hybrid.
    Kepemilikan tunggal.
    Kemitraan.
    Perusahaan.
    Perseroan terbatas.

    Sebagai bisnis pribadi Anda bisa melamar dalam mata uang apapun yang Anda inginkan

    Terapkan sekarang
    Perusahaan Kredit Metrolina
    metrolinacreditcompany@gmail.com

    Terima kasih

    ReplyDelete

  27. Hari yang baik,

       Anda terperangkap dengan bank yang melarang dan tidak mempunyai faedah bank atau jika anda mempunyai projek yang lebih baik dan memerlukan pembiayaan, kredit yang buruk atau memerlukan wang untuk membayar bil-bil, wang untuk melabur dalam perniagaan. Jadi jika anda memerlukan kredit jangan ragu untuk menghubungi nortionloanconsultant@gmail.com untuk mendapatkan pinjaman anda dipindahkan ke anda dalam 30 minit

    telefon: +17815611941
    whatsapp: +2347067093957
     
      Selamat sejahtera

    ReplyDelete
  28. Suami saya dan saya mempunyai kredit yang sangat buruk apabila kita mendalam kepada ahli hukum kewangan sehingga sejauh mana kita memohon kebankrapan, kita mempunyai sedikit atau tidak ada wang untuk menghantar anak perempuan kita ke emily ke kolej yang kita tidak mampu. Kami mengawal pinjaman gaji (syarikat pinjaman), yang telah membantu orang seperti kita, mendapat perubahan gadai janji. Setiap syarikat yang dihubungi kami mahu bayaran sebelumnya $ 1,000 hingga $ 2,000 yang kami tidak mampu. Kerana kami fikir kami tidak mempunyai harapan memilih untuk menjual atau kehilangan rumah anda dengan menutupnya. Kemudian saya berjumpa dengan majalah tempatan dan penutupnya ialah Perbadanan Ikatan Pinjaman. Tiga langkah utama; 1. Anda menghantar permohonan elektronik. E-mel: albakerloanfirm@gmail.com 2. Sediakan cara pengenalpastian yang betul sama ada warga negara anda memegang kad pengenalan atau lesen memandu dan maklumat akaun bank anda. 3. Pinjaman diproses, diluluskan dan dihantar. Cerita panjang dipendekkan, mereka membantu mendapatkan pinjaman pada kadar tetap 4% dan diubahsuai dengan pembayaran yang disemak semula. Mereka juga memberikan pinjaman anak-anak perempuan mereka untuk menyelesaikan gaji penuh kolej saya. Kami bekerja dengan pinjaman Lasson, yang memberi amaran kepada kami tentang kemajuan seluruh dunia. dia melakukan semua dokumen, panggilan telefon, dll. Mereka melakukan semuanya dan kami mendapat pinjaman yang kami terima. Apabila saya bersetuju dengan terma pinjaman mereka dan saya menyerahkan butiran bank saya, saya membayar harga yang berpatutan untuk perkhidmatan ini. Kita tidak akan mampu untuk mendapatkannya semudah dan berpatutan kerana melalui proses transformasi mereka dengan pengetahuan kita. Saya tidak mempunyai masa untuk mengucapkan terima kasih, jadi TERIMA KASIH! Saya tidak dapat meminta pasukan yang lebih baik. Saya dikemas kini dengan pembiayaan semula. Terbaik untuk anda, gadai janji bergerak Jika anda mempunyai masalah seperti kami, hubungi syarikat penyelesaian pinjaman. Mereka boleh bekerja. Yang ikhlas, Timothy dan Maria mengadopsi pada 15 Mac 2018 di Columbus, GA

    ReplyDelete
  29. Kabar baik!! pencari pinjaman !!!

    Nama saya Alfred Daniel Nehemia dari bali Indonesia, roti CEO Daniel Bakery, Pertama-tama saya akan mengatakan bahwa Tuhan harus memberkati Lady jane karena mengenalkan saya kepada perusahaan pinjaman yang jujur ​​dan halal sehingga saya benar-benar percaya bahwa Anda memberi tahu rekan kerja bahwa saya mempunyai Ide bagus untuk memulai bisnis sendiri karena mendapat pekerjaan tidak mudah jadi saya pergi ke bank untuk mendapatkan pinjaman (Rp800 juta) tapi mereka semua meminta uang muka sebesar jumlah pinjaman saya tapi satu-satunya properti yang saya miliki adalah motor. Sepeda, yang membuat saya merasa kecewa

    Jadi saya mencari perusahaan pinjaman online tapi kebanyakan menipu dan menipu, saya hampir kehilangan harapan dan kepercayaan diri sampai saya membaca artikel tentang lady jane tapi saya tidak sempat menutup tapi membaca artikelnya jadi saya mencoba pencarian online lain yang disebut craigslist. org dimana saya melihat iklan perusahaan Dangote Loan jadi saya memutuskan untuk melamar dan menghubungi lady jane juga

    Dangote Loan Company memberikan pinjaman dengan tingkat suku bunga 2% dan tidak kurang dari Rp20 juta

    Saya mengikuti prosedur di sana, memberikan semua yang diminta, saya juga sangat takut, tapi untuk kemuliaan tuhan, doaku dijawab dan uang pinjaman saya ditransfer ke saya tanpa masalah.

    jadi jangan buang waktu anda kontak Dangote perusahaan pinjaman Via dangotegrouploandepartment@gmail.com

    Anda juga bisa mencari di google untuk informasi lebih lanjut, ini nyata dan sangat nyata atau hubungi saya juga melalui email di alfreddaniel324@gmail.com dan juga di BBM: 7AEA8FA5

    ReplyDelete
  30. Saya seorang pemberi pinjaman Austine Barry dari sebuah syarikat pinjaman yang diluluskan dan diperakui oleh kerajaan. Adakah anda memerlukan pinjaman peribadi atau perniagaan, adakah anda berada di dept dan memerlukan kewangan penyatuan? Kami menawarkan pinjaman pada kadar faedah yang sangat rendah 2%. Adakah anda bosan mencari pinjaman, bimbang tidak lagi kerana kami sepenuhnya di sini dan bersedia untuk membantu anda daripada masalah kewangan anda.Adakah anda telah scammed, Mengapa mati dalam keheningan? Terapkan dan terima pinjaman anda. Perbadanan hari ini semasa menawarkan last..Interested orang harus menghubungi kami melalui E-mel (austinebarry50@gmail.com)

    ReplyDelete
  31. Hai semua,

    Saya seorang pemberi pinjaman peribadi, saya menawarkan pinjaman sebanyak 2%, ini adalah syarikat yang sah dengan penghormatan dan pembezaan, kami bersedia untuk membantu dalam sebarang masalah kewangan, kami menawarkan semua jenis pinjaman, jadi jika anda berminat dengan pinjaman tawaran ini sila hubungi kami di e-mel kami: (davidjohnsonloanfirm1@gmail.com)

    Juga berikan butir-butir berikut agar kami dapat meneruskan dengan segera pinjaman.

    Nama pertama:
    Kuantiti yang diperlukan:
    Tempoh: a
    negara:
    Tujuan Pinjaman:
    Pendapatan bulanan:
    Nombor telefon:

    Hubungi kami dengan butiran di atas di email kami: davidjohnsonloanfirm1@gmail.com

    Salam kepada anda semua.

    ReplyDelete
  32. Hari yang baik,

       Anda terperangkap dengan bank yang melarang dan tidak mempunyai faedah bank atau jika anda mempunyai projek yang lebih baik dan memerlukan pembiayaan, kredit yang buruk atau memerlukan wang untuk membayar bil-bil, wang untuk melabur dalam perniagaan. Jadi jika anda memerlukan kredit jangan ragu untuk menghubungi nortionloanconsultant@gmail.com untuk mendapatkan pinjaman anda dipindahkan ke anda dalam 30 minit

    telefon: +17815611941
    whatsapp: +2347067093957
     
      Selamat sejahtera

    ReplyDelete
  33. Adakah anda memerlukan pinjaman segera ??? Adakah anda dalam hutang? Adakah anda mempunyai kredit yang buruk? Adakah anda telah dinafikan oleh bank, adakah anda memerlukan pinjaman untuk memulakan perniagaan anda ATAU pelaburan? bertemu dengan SYARIKAT PINJAMAN GLORIA S Kami memberi pinjaman kepada Rakyat walaupun skor kredit buruk / buruk mereka. Kami meminjamkan pinjaman perniagaan dan jangka pendek jangka panjang dan peribadi anda dengan kadar faedah yang rendah pada 2% setiap tahun bagi individu dan syarikat. Pemrogram pinjaman kami adalah pantas dan boleh dipercayai, diguna pakai hari ini dan mendapat sambutan segera kami. pemberi pinjaman yang diinsuranskan dengan baik, jaminan 100% dijamin dan pelanggan dijamin maksimum. Untuk pertanyaan lanjut, hubungi kami melalui alamat e-mel kami: (gloriasloancompany@gmail.com) atau WhatsApp Number + 1 (631) 483-9037 dan dapatkan pinjaman anda hari ini.
    Puan Gloria S MD / Ketua Pegawai Eksekutif

    ReplyDelete
  34. Halo,
    Saya Puan NAOMI EDUARDO, pemberi pinjaman pinjaman swasta yang menawarkan pinjaman peluang seumur hidup. Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membayar hutang anda atau anda memerlukan pinjaman modal untuk meningkatkan perniagaan anda? Adakah mereka telah ditolak oleh bank dan agensi kewangan lain? Adakah anda memerlukan penyatuan atau pinjaman gadai janji? Lihatlah lagi, kerana kita berada di sini untuk semua masalah kewangan anda. Kami meminjam dana untuk orang yang memerlukan bantuan kewangan, yang mempunyai kredit buruk atau yang memerlukan wang untuk membayar bil, untuk melabur dalam perniagaan pada kadar 2%. Saya mahu menggunakan media ini untuk memaklumkan kepada orang ramai bahawa kami menyediakan bantuan yang boleh dipercayai dan benefisiari dan kami akan bersedia menawarkan pinjaman, menghantar e-mel kepada kami (naomieduardofirm@gmail.com)

    ReplyDelete
  35. KABAR BAIK BERITA BAIK

    Saya Nyonya Mirabel Daniels adalah kreditur pinjaman yang dapat diandalkan dan sah.
    Kami menawarkan kondisi nyata dan mudah dengan tingkat bunga 2%. dari
    $ 1.000 - $ 100.000. Euro dan Pounds IDR. Saya memberikan pinjaman kepada pengusaha juga untuk:

    Kredit pribadi,
    Pinjaman mahasiswa,
    Kredit transportasi
    Pinjaman bisnis.
    pinjaman perusahaan

    hubungi saya langsung untuk informasi lebih lanjut.
    Email: mirabeldanielloanfirm@gmail.com

    ReplyDelete
  36. KABAR BAIK

    Saya telah berpikir bahwa semua perusahaan pinjaman online curang sampai saya bertemu dengan perusahaan pinjaman Suzan yang meminjamkan uang tanpa membayar lebih dulu.

    Nama saya Zara, saya ingin menggunakan media ini untuk memperingatkan orang-orang yang mencari pinjaman internet di Asia dan di seluruh dunia untuk berhati-hati, karena mereka menipu dan meminjamkan pinjaman palsu di internet.

    Saya ingin membagikan kesaksian saya tentang bagaimana seorang teman membawa saya ke pemberi pinjaman asli, setelah itu saya scammed oleh beberapa kreditor di internet. Saya hampir kehilangan harapan sampai saya bertemu kreditur terpercaya ini bernama perusahaan Suzan investment. Perusahaan suzan meminjamkan pinjaman tanpa jaminan sebesar 400 juta rupiah (Rp400.000.000) dalam waktu kurang dari 48 jam tanpa tekanan.

    Saya sangat terkejut dan senang menerima pinjaman saya. Saya berjanji bahwa saya akan berbagi kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres. Jadi jika Anda memerlukan pinjaman, hubungi mereka melalui email: (suzaninvestment@gmail.com) Anda tidak akan kecewa mendapatkan pinjaman jika memenuhi persyaratan.

    Anda juga bisa menghubungi saya: (Zaradam@yahoo.com) jika Anda memerlukan bantuan atau informasi lebih lanjut

    ReplyDelete
  37. Saya sangat bersyukur kepada Ibu Iskandar Lestari karena telah memberi saya pinjaman sebesar Rp700.000.000,00 saya telah berhutang selama bertahun-tahun sehingga saya mencari pinjaman dengan sejarah kredit nol dan saya telah ke banyak rumah keuangan untuk meminta bantuan namun semua menolak saya karena rasio hutang saya yang tinggi dan sejarah kredit rendah yang saya cari di internet dan tidak pernah menyerah saya membaca dan belajar tentang ISKANDAR LESTARI LOAN FIRM di salah satu blog saya menghubungi Mrs Iskandar Lestari konsultan kredit via email:(iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com) dengan keyakinan bahwa pinjaman saya diberikan pada awal tahun 2017 dan harapan datang lagi, kemudian saya menyadari bahwa tidak semua perusahaan pinjaman di blog benar-benar palsu karena semua hautang finansial saya telah diselesaikan, sekarang saya memiliki nilai yang sangat besar dan usaha bisnis yang patut ditiru, saya tidak dapat mempertahankan ini untuk diri saya jadi saya harus memulai dengan membagikan kesaksian perubahan hidup ini yang dapat Anda hubungi Ibu Iskandar via email: (iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com)
    BBM INVITE::{D8980E0B}:::::::::::::{4424AA}
    facebook (www.facebook.com/iskandar.lesteri.7)
    Website: (iskandarlestari.wordpress.com)
    Calls Only ::{+16264653418}
    WhatsApp Only::{+33753893351}

    ReplyDelete
  38. Halo,
    Saya Puan. NAOMI EDUARDO, dan pemberi pinjaman pinjaman swasta yang menawarkan pinjaman peluang seumur hidup. Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membayar hutang anda atau anda memerlukan pinjaman modal untuk meningkatkan perniagaan anda? Adakah mereka telah ditolak oleh bank dan agensi kewangan lain? Adakah anda memerlukan penyatuan atau pinjaman gadai janji? Lihatlah lagi, kerana kita berada di sini untuk semua masalah kewangan anda. Kami meminjam dana untuk orang yang memerlukan bantuan kewangan, yang mempunyai kredit buruk atau yang memerlukan wang untuk membayar bil, untuk melabur dalam perniagaan pada kadar 2%. Saya ingin menggunakan media ini untuk memaklumkan kepada orang ramai bahawa kami menyediakan bantuan yang boleh dipercayai dan membantu dan kami akan menawarkan pinjaman kepada anda, menghantar e-mel kepada kami (naomieduardofirm@gmail.com)

    ReplyDelete
  39. Halo, saya Puan GLORIA Peminjam Pinjaman Swasta. Kami memberi pinjaman kepada syarikat 2% yang lebih rendah. Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membayar hutang, ATAU anda memerlukan pinjaman perniagaan untuk meningkatkan perniagaan anda, membayar bil anda dan meningkatkan kesuburan syarikat anda? adakah anda telah dinafikan oleh Bank dan institusi kewangan lain? kami memberikan perkhidmatan yang baik kepada individu, korporat, lelaki dan wanita perniagaan dan kami bersedia membantu orang yang bersedia menulis kepada syarikat kami dan mendaftar dengan kami dan kami akan membantu ramai orang yang secara kewangan turun. Walau bagaimanapun, Opportunity Finance berada di Langkah Pintu anda, jadi hubungi kami hari ini melalui e-mel di: (gloriasloancompany@gmail.com) atau WhatsApp Number + 1 (631) 483-9037 dan dapatkan pinjaman anda hari ini.
    Puan Gloria S MD / Ketua Pegawai Eksekutif
    KEPERLUAN KREDIT MAKLUMAT YANG DIPERLUKAN:
    1) Nama penuh: ............
    2) Jantina: ............ .....
    3) Umur: ........................
    4) Negara: .................
    5) Nombor Telefon: ........
    6) Kerja: ..............
    7) Pendapatan: ......
    8) Jumlah Pinjaman Diperlukan: .....
    9) Tempoh pinjaman: ...............
    10) Sebab untuk pinjaman: ...........
    11) Adakah anda memohon dan ditolak? Kemudian ........
    12) Adakah anda bercakap bahasa Inggeris .......
    Best Regard

    ReplyDelete
  40. Hello
    Ini adalah untuk memberitahu orang awam bahawa organisasi Kristian Katolik Roma telah Membuka peluang kewangan untuk membantu orang yang memerlukan bantuan, seperti bantuan kewangan. Jadi, jika anda menghadapi masalah kewangan atau anda menghadapi sebarang masalah kewangan, dan anda memerlukan dana untuk memulakan perniagaan anda sendiri, atau anda perlu membayar bil anda, dengan jangka panjang dan jangka pendek pilihan anda dengan kadar faedah yang rendah 2% setiap tahun untuk individu dan syarikat. Sila hubungi kami hari ini melalui alamat e-mel: (romancatholicloan530@gmail.com) Alkitab mengatakan (Lukas 11:10) Bagi setiap orang yang meminta menerima; yang mencari mencari; dan kepada orang yang mengetuk, pintu akan dibuka. Jadi jangan lepaskan peluang ini kerana Yesus adalah hari yang sama, hari ini, dan selama-lamanya. Tolong ini adalah untuk pemikiran yang serius dan Tuhan yang takut kepada orang Terima ucapan ikhlas kami dari organisasi Kristian Katolik Roman, Hubungi kami hari ini melalui e-mel ini: (romancatholicloan530@gmail.com)

    ReplyDelete
  41. Saya masih ingat terkejut dengan seberapa cepat permohonan pinjaman tunai saya diproses dan diluluskan. Nama saya Érico Breiso dari Tavira, Portugal. Saya bimbang bahawa skor kredit buruk saya akan menjadi masalah, tetapi apabila saya pergi ke permohonan saya diberitahu jangan risau. Saya sebenarnya mendapat wang yang saya perlukan untuk membaiki kereta saya, dan akibatnya saya dapat terus bekerja untuk menghasilkan wang. Saya terlalu takut kehilangan kerja saya kerana saya tidak mempunyai cara lain untuk bekerja, tetapi pinjaman yang saya terima menjaga segala-galanya. terima kasih kepada syarikat pinjaman Alden Moore kerana memberi saya pinjaman cepat. Saya menasihati sesiapa yang memerlukan pinjaman yang cepat dan selamat untuk memohon melalui alamat e-mel ini aldenmooresloanfirm@gmail.com ... kerana saya mendapat pinjaman saya dari mereka tanpa penangguhan .....

    ReplyDelete
  42. Halo, nama saya ialah Victoria Alberto, mangsa penipuan di tangan peminjam palsu. Saya telah kehilangan kira-kira RM 6,000 kerana saya memerlukan modal besar sebanyak RM 80,000. Saya hampir mati, saya tidak mempunyai tempat untuk pergi. perniagaan saya dimusnahkan, dan dalam proses saya kehilangan anak saya. Saya tidak dapat berdiri lagi. Pada bulan Mac 2017, saya bertemu seorang rakan yang memperkenalkan saya kepada seorang ibu yang baik, Puan Olivia Daniel, yang pada akhirnya membantu saya mendapatkan pinjaman dalam sebuah syarikat. ibu yang baik saya ingin menggunakan peluang ini untuk mengucapkan terima kasih, dan semoga Allah terus memberkati anda. Saya juga ingin menggunakan peluang ini untuk memberi nasihat kepada rakan-rakan malaysia, bahawa terdapat banyak penipu di luar sana, jadi jika anda memerlukan pinjaman, dan ingin mendapatkan pinjaman cepat, hanya daftar melalui Puan Olivia Daniel melalui email: (oliviadaniel93@gmail.com ). anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel ini: (victoriaalberto78@gmail.com). jika anda mempunyai sebarang keraguan. sila dia satu-satunya orang yang boleh dipercayai dan boleh dipercayai.
    Terima kasih.

    ReplyDelete
  43. Hari yang baik,

       Anda terperangkap dengan bank yang melarang dan tidak mempunyai faedah bank atau jika anda mempunyai projek yang lebih baik dan memerlukan pembiayaan, kredit yang buruk atau memerlukan wang untuk membayar bil-bil, wang untuk melabur dalam perniagaan. Jadi jika anda memerlukan kredit jangan ragu untuk menghubungi nortionloanconsultant@gmail.com untuk mendapatkan pinjaman anda dipindahkan ke anda dalam 30 minit

    telefon: +17815611941
    whatsapp: +2347067093957
     
      Selamat sejahtera

    ReplyDelete
  44. Halo, saya Puan GLORIA Peminjam Pinjaman Swasta. Kami memberi pinjaman kepada syarikat 2% yang lebih rendah. Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membayar hutang, ATAU anda memerlukan pinjaman perniagaan untuk meningkatkan perniagaan anda, membayar bil anda dan meningkatkan kesuburan syarikat anda? adakah anda telah dinafikan oleh Bank dan institusi kewangan lain? kami memberikan perkhidmatan yang baik kepada individu, korporat, lelaki dan wanita perniagaan dan kami bersedia membantu orang yang bersedia menulis kepada syarikat kami dan mendaftar dengan kami dan kami akan membantu ramai orang yang secara kewangan turun. Walau bagaimanapun, Opportunity Finance berada di Langkah Pintu anda, jadi hubungi kami hari ini melalui e-mel di: (gloriasloancompany@gmail.com) atau WhatsApp Number + 1 (631) 483-9037 dan dapatkan pinjaman anda hari ini.
    Puan Gloria S MD / Ketua Pegawai Eksekutif
    KEPERLUAN KREDIT MAKLUMAT YANG DIPERLUKAN:
    1) Nama penuh: ............
    2) Jantina: ............ .....
    3) Umur: ........................
    4) Negara: .................
    5) Nombor Telefon: ........
    6) Kerja: ..............
    7) Pendapatan: ......
    8) Jumlah Pinjaman Diperlukan: .....
    9) Tempoh pinjaman: ...............
    10) Sebab untuk pinjaman: ...........
    11) Adakah anda memohon dan ditolak? Kemudian ........
    12) Adakah anda bercakap bahasa Inggeris .......
    Best Regard

    ReplyDelete
  45. Hari yang baik,

       Anda terperangkap dengan bank yang melarang dan tidak mempunyai faedah bank atau jika anda mempunyai projek yang lebih baik dan memerlukan pembiayaan, kredit yang buruk atau memerlukan wang untuk membayar bil-bil, wang untuk melabur dalam perniagaan. Jadi jika anda memerlukan kredit jangan ragu untuk menghubungi nortionloanconsultant@gmail.com untuk mendapatkan pinjaman anda dipindahkan ke anda dalam 30 minit

    telefon: +17815611941
    whatsapp: +2347067093957
     
      Selamat sejahtera

    ReplyDelete
  46. Halo,
    Saya Mrs. Maryjane Brown, pemilik perusahaan pinjaman swasta. Apakah Anda mencari pinjaman untuk memulai bisnis? Apakah kamu turun

    secara finansial dan mencari bantuan? Mencari pinjaman untuk berdiri teguh secara finansial, melunasi utang, tagihan, pajak, dan

    pungutan. Sudahkah Anda mengajukan pinjaman di bank, masyarakat kooperatif, perusahaan dan tidak mendapat tanggapan positif. Ini adalah era baru

    dan kami cenderung membanggakan kehidupan finansial Anda. Kami memberikan pinjaman kepada individu internasional dan lokal yang cenderung membutuhkan

    pinjaman dan dapat membayar kembali dengan tarif murah lebih murah 2%. Perusahaan saya telah terdaftar dan disetujui oleh Kerajaan Inggris untuk membantu

    dan mengendalikan lembaga keuangan di seluruh dunia. Saya memberikan pinjaman melalui transfer bank atau rekening bank dan tidak membutuhkan banyak

    dokumen.
    Anda dapat menghubungi kami melalui Email: (maryjanefinancialservices@gmail.com). Datanglah kepada kami dan kami akan lebih baik hidup Anda.

    ReplyDelete
  47. Halo, saya Puan GLORIA Peminjam Pinjaman Swasta. Kami memberi pinjaman kepada syarikat 2% yang lebih rendah. Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membayar hutang, ATAU anda memerlukan pinjaman perniagaan untuk meningkatkan perniagaan anda, membayar bil anda dan meningkatkan kesuburan syarikat anda? telahkah anda
    ditolak oleh Bank dan institusi kewangan lain? kami menyediakan perkhidmatan yang baik kepada
    individu, korporat, lelaki dan wanita perniagaan dan kami bersedia membantu orang
    yang bersedia menulis kepada syarikat kami dan mendaftar dengan kami dan kami akan membantu ramai
    orang yang turun secara kewangan. Walau bagaimanapun, Opportunity Finance berada di Langkah Pintu anda,
    jadi hubungi kami hari ini melalui e-mel di: (gloriasloancompany@gmail.com) dan dapatkan pinjaman anda hari ini. Puan Gloria S MD / Ketua Pegawai Eksekutif
    KEPERLUAN KREDIT MAKLUMAT YANG DIPERLUKAN:
    1) Nama penuh: ............
    2) Jantina: ............ .....
    3) Umur: ........................
    4) Negara: .................
    5) Nombor Telefon: ........
    6) Kerja: ..............
    7) Pendapatan: ......
    8) Jumlah Pinjaman Diperlukan: .....
    9) Tempoh pinjaman: ...............
    10) Sebab untuk pinjaman: ...........
    11) Adakah anda memohon dan ditolak? Kemudian ........
    12) Adakah anda bercakap bahasa Inggeris .......
    Best Regard

    ReplyDelete
  48. Halo, saya Puan GLORIA Peminjam Pinjaman Swasta. Kami memberi pinjaman kepada syarikat 2% yang lebih rendah. Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membayar hutang, ATAU anda memerlukan pinjaman perniagaan untuk meningkatkan perniagaan anda, membayar bil anda dan meningkatkan kesuburan syarikat anda? adakah anda telah dinafikan oleh Bank dan institusi kewangan lain? kami memberikan perkhidmatan yang baik kepada individu, korporat, lelaki dan wanita perniagaan dan kami bersedia membantu orang yang bersedia menulis kepada syarikat kami dan mendaftar dengan kami dan kami akan membantu ramai orang yang secara kewangan turun. Walau bagaimanapun, Opportunity Finance berada di Langkah Pintu anda, jadi hubungi kami hari ini melalui e-mel di: (gloriasloancompany@gmail.com) Atau WhatsApp Number +1 (330) 577-2856 dan dapatkan pinjaman anda hari ini.
    Puan Gloria S MD / Ketua Pegawai Eksekutif
    KEPERLUAN KREDIT MAKLUMAT YANG DIPERLUKAN:
    1) Nama penuh: ............
    2) Jantina: ............ .....
    3) Umur: ........................
    4) Negara: .................
    5) Nombor Telefon: ........
    6) Kerja: ..............
    7) Pendapatan: ......
    8) Jumlah Pinjaman Diperlukan: .....
    9) Tempoh pinjaman: ...............
    10) Sebab untuk pinjaman: ...........
    11) Adakah anda memohon dan ditolak? Kemudian ........
    12) Adakah anda bercakap bahasa Inggeris .......
    Best Regard

    ReplyDelete
  49. BERITA BAIK! BERITA BAIK!

    Untuk memperkenalkan diri dengan betul,
    Nama saya ibu SUSAN [SYARIKAT PINJAMAN SUSAN BOWMAN]

    Saya seorang pemberi pinjaman swasta, syarikat saya menyediakan pinjaman semua jenis dengan kadar faedah 2% sahaja. Ia adalah peluang kewangan di langkah pintu anda, memohon hari ini dan mendapatkan pinjaman cepat anda.

    Terdapat ramai di luar mencari peluang atau bantuan kewangan di seluruh tempat dan masih, tetapi mereka tidak dapat mendapatkannya. Tetapi ini adalah peluang kewangan di langkah pintu anda dan dengan itu anda tidak mampu untuk melepaskan peluang ini.
    Perkhidmatan ini menjadikan kedua-dua individu, syarikat, lelaki dan wanita perniagaan.
    Jumlah pinjaman tersedia antara jumlah pilihan anda untuk maklumat lanjut hubungi kami melalui e-mel:
    Susanbowmanloancompany@gmail.com

    ReplyDelete
  50. ello,
    Nama saya ROBBI dari Cirebon Jawa Barat Indonesia, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada ibu Alicia Radu untuk membantu saya memperoleh pinjaman yang baik setelah saya banyak mengalami pinjaman dari pemberi pinjaman online palsu yang menipu saya untuk mendapatkan uang tanpa memberikan pinjaman kepada saya telah memerlukan pinjaman untuk 3 tahun yang lalu untuk memulakan perniagaan saya sendiri di kota Cirebon di mana saya tinggal dan saya jatuh ke tangan sebuah syarikat palsu di Turki yang telah menipu saya dan tidak menawarkan saya pinjaman. dan saya sangat Frustrasted kerana saya kehilangan semua wang saya untuk sebuah syarikat palsu di Turki, kerana saya berhutang kepada bank saya dan rakan-rakan saya dan saya tidak ada sesiapa pun untuk menjalankan, sehingga satu hari setia bahawa seorang kawan saya memanggil Siti Aminah setelah membaca kesaksiannya tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari Ibu Alicia Radu, jadi saya terpaksa menghubungi Siti Aminah dan dia memberitahu saya dan meyakinkan saya untuk menghubungi Ibu Alicia Radu bahawa dia seorang ibu yang baik dan saya terpaksa menunaikan keberanian dan saya menghubungi Ibu Alicia. Radu dan saya terkejut dengan pinjaman saya diproses dan diluluskan dan dalam tempoh 3 jam pinjaman saya dipindahkan ke akaun saya dan saya sangat terkejut bahawa ini adalah satu keajaiban dan saya mesti memberi keterangan mengenai kerja baik Ibu Alicia Radu
    jadi saya nasihat semua orang yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi e-mel Ibu Alicia Radu: (aliciaradu260@gmail.com) dan saya memberi jaminan bahawa anda akan memberi keterangan seperti yang telah saya lakukan dan anda juga boleh menghubungi saya untuk maklumat lanjut mengenai Ibu Alicia Radu email saya : (robbi5868@gmail.com) dan anda masih boleh menghubungi Siti Aminah yang memperkenalkan saya kepada ibu Alicia Radu melalui e-mel: (sitiaminah6749@gmail.com)
    semoga Allah terus memberkati dan mengasihi ibu Alicia Radu untuk mengubah kehidupan kewangan saya

    ReplyDelete
  51. KAMI MENYEDIAKAN SEMUA JENIS PINJAMAN - MENGGUNAKAN PINJAMAN YANG BERTANGGUNGJAWAB.

    Adakah anda sedang mencari pinjaman? anda berada di tempat yang betul untuk penyelesaian pinjaman anda di sini! Global Finance Limited memberi pinjaman kepada syarikat dan individu pada kadar faedah yang rendah dan berpatutan sebanyak 2%. sila hubungi kami melalui e-mel melalui
    augustaibramhim11@gmail.com

     DATA PERMOHONAN
    1) Nama Penuh:
    2) Negara:
    3) Alamat:
    4) Negeri:
    5) Seks:
    6) Status perkahwinan:
    7) Pekerjaan:
    8) Nombor Telefon:
    9) Kedudukan semasa di tempat kerja:
    10) Pendapatan bulanan:
    11) Jumlah pinjaman yang diperlukan:
    12) Tempoh pinjaman:
    13) Tujuan pinjaman:
    14) Agama:
    15) Pernahkah anda memohon sebelum:
    16) Tarikh Lahir:

    Saya ingin anda tahu bahawa ALLAH tidak akan membiarkan orang-orang yang baik itu lapar tetapi dia akan menjaga kejahatan daripada apa yang mereka mahu.

    Saya minta maaf atas apa yang telah anda alami sebelum ini, menjangkakan bahawa salah satu masalah di tangan peminjam palsu, Adakah anda seorang lelaki atau wanita perniagaan? Adakah anda berada dalam kekacauan kewangan atau Adakah anda memerlukan dana untuk memulakan perniagaan anda sendiri? Adakah anda memerlukan pinjaman untuk memulakan perniagaan Skala Kecil dan sederhana? Adakah anda mempunyai skor kredit yang rendah dan anda mendapati sukar untuk mendapatkan pinjaman modal dari bank tempatan dan institusi kewangan lain ?. Pemohon yang berminat harus menghubungi kami melalui e-mel: augustaibramhim11@gmail.com

    Saya ingin anda tahu bahawa syarikat ini adalah syarikat yang tulen dengan rekod prestasi yang baik. Saya juga ingin memberitahu anda bahawa kami tidak pernah terlibat dalam sebarang aktiviti penipuan. dan saya boleh memberi jaminan kepada anda bahawa syarikat lain yang tidak boleh lakukan untuk anda, saya akan melakukannya untuk anda, dan saya akan membuat anda gembira dan meletakkan senyuman pada wajah anda baik-baik saja. saya berikan kata-kata saya hanya mempercayai saya dan anda tidak akan menyesal menjalankan perniagaan dengan kami, mencari lebih banyak lagi, kerana kami berada di sini untuk menangani semua masalah kewangan anda, sesuatu yang lalu.

    Saya boleh memberi jaminan kepada anda 100% bahawa kami adalah sebuah syarikat yang boleh dipercayai yang sedang menubuhkan satu skim dalam bentuk pemerolehan Pinjaman untuk membantu pelbagai individu serta organisasi yang mempunyai niat untuk mengubah suai, hutang? Adakah anda memerlukan pinjaman kecemasan untuk membayar hutang anda, atau adakah anda memerlukan pinjaman untuk meningkatkan perniagaan anda? Adakah anda telah ditolak oleh bank dan institusi kewangan lain? Adakah anda memerlukan penyatuan atau pinjaman gadai janji? pembiayaan semula? dan juga penubuhan pakaian perniagaan. Saya seorang wanita perniagaan antarabangsa dan Pemberi Pinjaman yang menawarkan Pinjaman kepada individu dan firma di Eropah, Asia, Afrika dan bahagian lain di dunia.

    Jadi jika anda ingin mendapatkan pinjaman dari syarikat saya, anda boleh menghubungi kami hari ini.

    Amaun maksimum yang kita pinjamkan adalah 500,000,000.00 pada berikut
    mata wang: Dolar Negara Bersatu, Eropah dan Great Britain Pounds (GBP).

    Pinjaman kami juga diinsuranskan untuk keselamatan maksimum adalah keutamaan kami, Matlamat utama kami adalah untuk membantu anda mendapatkan perkhidmatan yang anda layak, Program kami adalah cara paling cepat untuk mendapatkan apa yang anda perlukan dalam sekejap. Kurangkan bayaran anda untuk mengurangkan tekanan pada perbelanjaan bulanan anda. Dapatkan fleksibiliti yang boleh anda gunakan untuk sebarang tujuan dari percutian, pendidikan, hingga pembelian unik. Pemohon yang berminat harus menghubungi kami melalui e-mel: augustaibramhim11@gmail.com


    Jika anda berminat untuk mendapatkan pinjaman maka sila tulis kami dengan syarat pinjaman. Sila hubungi kami untuk maklumat lanjut: augustaibramhim11@gmail.com
    Yang ikhlas,
    Puan AUGUSTA IBRAMHIM
    augustaibramhim11@gmail.com

    Pemohon yang berminat perlu menghubungi Puan Augusta Ibramhim melalui e-mel: augustaibramhim11@gmail.com

    ReplyDelete
  52. Lingkaran cahaya,
    Saya Julia Simon Saya ingin menerima kerja baik Tuhan dalam hidup saya kepada rakyat saya yang mencari pinjaman di Asia dan bahagian lain perkataan, kerana ekonomi yang buruk di sesetengah negara.
    Saya kini tinggal di jakarta di sini di indonesia. Saya seorang Janda dengan empat anak dan saya terjebak dalam keadaan kewangan pada bulan Julai 2016 dan saya perlu membiayai semula dan membayar bil saya.
    Saya mangsa penipuan kredit 2 kredit, saya kehilangan banyak wang kerana saya sedang mencari pinjaman daripada syarikat mereka. Saya hampir mati dalam proses kerana saya ditangkap oleh orang-orang dari diri saya sendiri, sebelum saya dibebaskan dari penjara dan rakan saya menjelaskan keadaan saya dan kemudian memperkenalkan saya kepada syarikat pinjaman yang dipercayai oleh GLOBAL FIANCE LIMITED
    Bagi orang yang mencari pinjaman? Oleh itu, anda perlu berhati-hati kerana banyak syarikat di internet adalah penipuan di sini, tetapi mereka masih sangat nyata dalam syarikat pinjaman palsu.
    Saya mendapat pinjaman dari GLOBAL FIANCE LIMITED $ 45,000,00 dengan sangat mudah dalam masa 24 jam selepas saya memohon, jadi saya memutuskan untuk menerima kerja baik Tuhan melalui GLOBAL FIANCE LIMITED dalam kehidupan keluarga saya. Saya dengan senang hati menasihati anda jika anda memerlukan dan sila hubungi Puan AUGUSTA IBRAMHIM Ketua Pegawai Eksekutif GLOBAL FIANCE LIMITED. Hubungi mereka melalui e-mel :. (augustaibramhim11@gmail.com)
    Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya di (juliasimon460@gmail.com) jika anda merasa sukar atau ingin.

    ReplyDelete
  53. Saya ingin bermula dengan memberi syukur kepada Allah untuk karunia kehidupan.
    Nama saya Yusi Retnowati dan saya ingin berkongsi kisah yang baik tentang bagaimana Puan Ana Michael of Guaranty Trust Trust menjadikan hidup saya manis.
    Saya mengalami kesulitan kewangan untuk beberapa waktu dan saya terpaksa meminjam dari rakan-rakan saya kerana saya berharap dapat membayar mereka setelah menerima gaji saya. Dan ketika hidup saya berubah menjadi yang terburuk, saya kehilangan ayah saya dipecat kerja dan bulan berikutnya. Selepas pengebumian ayah saya, kawan saya mula meminta wang mereka kembali. Jadi saya tidak mempunyai pilihan selain mencari pinjaman.

    Tetapi apabila saya fikir hidup saya sudah berakhir, itu adalah ketika Allah menggunakan kawan saya yang saya temui di bank untuk membantu saya. Kawan saya Encik Harun, saya menceritakan kisah saya kepadanya dan bagaimana saya dipecat, Jadi, dia memberitahu saya bahawa tidak perlu risau bahawa dia akan memperkenalkan saya kepada peminjam yang boleh dipercayai yang dia meminjam.
    Oleh itu, selepas dia memberitahu saya bagaimana dia mendapat pinjaman daripada Jaminan Jaminan Guarantee, saya memutuskan untuk menghubungi maklumat hubungan Jaminan Pinjaman Jaminan yang diberikannya kepada saya iaitu: anamichaelguarantytrustloans@gmail.com.

    Setelah itu proses kelulusan pinjaman saya telah selesai dan saya menerima surat kelulusan daripada syarikat yang menyatakan bahawa saya perlu memberikan butiran bank saya. Selepas itu, saya menerima pemberitahuan dari bank saya bahawa akaun bank saya telah dikreditkan dengan jumlah pinjaman yang saya minta.
    itulah bagaimana hidup saya berubah dan saya akan terus berkongsi berita supaya semua orang dapat melihat dan menghubungi syarikat yang baik yang mengubah keadaan saya.

    Anda boleh menghubungi Jaminan Jaminan Amanah melalui e-mel: anamichaelguarantytrustloans@gmail.com
    Anda juga boleh menghubungi saya jika anda memerlukan bantuan saya atau anda ingin bertanya tentang bagaimana saya mendapat pinjaman saya. Inilah e-mel saya: yusiretnowati06@gmail.com

    ReplyDelete
  54. Halo,

    Adakah anda sedang mencari pinjaman perniagaan, pinjaman peribadi, gadai janji, pinjaman kereta, pinjaman, pinjaman penyatuan hutang, pinjaman tidak bercagar, modal teroka, dan lain-lain .. Atau adakah anda mempunyai pinjaman dari bank atau konfigurasi kewangan yang ditolak atau lebih sebabnya, Jangan penyelesaian pinjaman mereka! Saya Miss Rose, pemberi pinjaman swasta, pinjaman kepada perniagaan dan individu pada kadar faedah yang rendah dan berpatutan sebanyak 2%. Berminat? Hubungi kami untuk merawat pinjaman berikutan pemindahan dalam masa 48 jam. Hubungi: missroseloanfirm@hotmail.com
    aplikasi

    Nama:
    Tarikh lahir:
    Jantina:
    Status perkahwinan:
    Alamat:
    lokasi
    Status:
    Poskod:
    Negara:
    Telefon:
    E-mail:
    Nyatakan tujuan pinjaman:
    Jumlah pinjaman:
    Tempoh pinjaman:
    Pendapatan bersih bulanan.

    Kembali kepada saya secepat mungkin dengan maklumat di atas untuk mendapatkan maklumat lanjut.

    Cik Rose

    ReplyDelete
  55. Saya ingin kembali semua kemuliaan Allah atas apa yang dia gunakan Ibu Alicia Radu lakukan dalam hidup saya, nama saya Yetty Sunarsih dari Sandakan di malaysia, saya janda dengan 3 anak, suami saya mati dalam kemalangan kereta dan sejak itu kehidupan telah menjadi sangat kasar kepada saya dan keluarganya dan saya telah berusaha untuk mendapatkan pinjaman dari bank-bank di sini di malaysia dan saya dinafikan dan ditolak kerana saya tidak mempunyai cagaran dan tidak boleh mendapatkan pinjaman dari bank dan saya sangat sedih
    pada hari ini yang setia ketika saya melalui internet, saya melihat kesaksian ROBBI bagaimana dia mendapat pinjaman dari Ibu Alicia Radu dan saya menghubunginya untuk bertanya mengenai Ibu dan betapa benarnya pinjaman dari Ibu Alicia Radu dan dia memberitahu saya bahawa benar dan saya menghubungi Ibu Ibu Alicia Radu dan memohon pinjaman dan pinjaman saya diproses dan diluluskan dan dalam masa 24 jam saya mendapat amaran wang pinjaman saya dalam akaun saya dan ketika saya memeriksa akaun saya pinjaman saya utuh dan saya sangat gembira dan saya bersumpah bahawa mana-mana syarikat yang meminjamkan pinjaman saya akan memberikan penerangan mengenai syarikat itu, jadi saya ingin menggunakan medium ini untuk memberi nasihat kepada setiap orang yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi Ibu Alicia Radu melalui e-mel: (aliciaradu260@gmail.com) dan anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (yettysunarsihs850@gmail.com) untuk maklumat dan juga teman saya Annisa Barkarya melalui email nya :( robbi5868@gmail.com)

    ReplyDelete
  56. URGENT LOAN
    Hari yang baik: anda memerlukan pinjaman segera untuk menyelesaikan keperluan kewangan anda
    menawarkan pelbagai dari maksimum $ 5,000.00 hingga $ 10,000,000.00 pinjaman, kami
    boleh dipercayai, cekap, pantas dan dinamik, dengan jaminan 100% dan kami
    juga memberi kredit kepada (. euro, pound dan dolar) kadar faedah
    berlaku untuk semua pinjaman gaji (3%), jika Anda berminat kembali
    kami melalui (mohanmendcompany01@gmail.com) dengan maklumat di bawah: penuh
    nama: Negara: Jumlah pinjaman Alamat: Tempoh: Umur: Jantina:
    Pekerjaan: nombor telefon: Terima kasih. Saya menanti tindak balas segera anda
      Whats aplikasi +919205646839

    ReplyDelete


  57. Hello, Do you need a loan from The most trusted and reliable company
    in the world? if yes then contact us now for we offer loan to all
    categories of seekers be it companies or for staff usage. We offer
    loan at 3% interest rate, Contact us via Whats app +919205646839
    mrwilliam751@gmail.com
    LOAN SEEKERS APPLICATION FORM
    ******************************
    1) Full Name:
    2) Gender:
    3) Loan Amount Needed:
    4) Loan Duration:
    5) Country:
    6) Home Address:
    7) Mobile Number:
    8) Fax Number:
    9) Occupation:
    10) Monthly Income:
    11) Salary Date:
    12) Purpose of loan:
    13) Where did you get our loan advertisement:

    ReplyDelete
  58. HARI BAIK SAYA ORANG SAYA BANYAK

    TESTIMONI KAMI BAGAIMANA SAYA MENDAPATKAN PINJAMAN UNTUK MEMBELI RUMAH DARIPADA SYARIKAT PINJAMAN YANG TERSEBUT DAN KESALAHAN YANG DISEBABKAN JENA LUIS PINJAMAN SYARIKAT, AKU SANGAT MENJALANKAN HARI INI DAN ALLAH ALLAH. BLESS JOSE LUIS LOAN COMPANY .website, https: //www.joseluisloans.com, emel mereka (joseluisloans@gmail.com) anda boleh menambah buku muka mereka, (https://web.facebook.com/profile.php?id=100009728715420)

    Nama saya moha Saya dari Kuala Belait Di brunie, telah mencari syarikat pinjaman asli selama 5 bulan yang lalu, untuk membeli rumah
    semua yang saya dapat adalah sekumpulan penipuan yang membuat saya mempercayai mereka dan pada akhirnya
    Pada hari itu, mereka mengambil wang saya tanpa memberi apa-apa balasan, semuanya
    harapan saya hilang, saya keliru dan kecewa, saya tidak pernah mahu mempunyai apa-apa kaitan dengan syarikat pinjaman di internet, jadi saya pergi untuk meminjam wang dari
    kawan, saya beritahu dia semua yang berlaku dan dia berkata dia boleh membantu saya, itu
    Dia tahu syarikat pinjaman yang boleh membantu saya dengan apa-apa jumlah pinjaman
    diperlukan oleh saya dengan kadar bunga yang sangat rendah sebesar 2%, dia baru saja mendapat
    pinjaman daripada mereka, dia mengarahkan saya bagaimana untuk memohon pinjaman, saya lakukan
    sama seperti dia memberitahu saya, saya memohon dengan mereka di E-mel: laman web (https://www.joseluisloans.com/) Saya tidak pernah percaya tetapi saya cuba dan kejutan saya yang paling besar saya mendapat pinjaman dalam tempoh 24 jam, saya tidak percaya ,
    Saya gembira dan kaya lagi dan saya berterima kasih kepada Allah bahawa pinjaman itu
    syarikat-syarikat seperti ini masih wujud semasa penipuan ini di seluruh tempat,
    sila saya nasihatkan semua orang di luar sana yang memerlukan pinjaman untuk melawat laman web mereka
    (https://www.joseluisloans.com) mereka tidak akan pernah gagal, dan
    hidup anda akan berubah seperti yang dilakukan oleh saya. Hubungi dengan segera (https://www.joseluisloans.com) hari ini dan dapatkan pinjaman anda dari mereka, Tuhan memberkati firma pinjaman jose luis untuk menawarkan pinjaman tulen mereka.
     Pastikan anda menghubungi PINJAMAN JOSE LUIS untuk pinjaman anda kerana saya mendapat pinjaman saya berjaya dari syarikat ini tanpa tekanan., Sila layari laman web mereka https://www.joseluisloans.com/

    ReplyDelete
  59. Hai semua,
    Adakah anda memerlukan bantuan kewangan?
    Kami menyediakan pinjaman sekurang-kurangnya $ 1,000.00 sehingga maksimum
    $ 500,000,000.00 dengan tempoh yang mudah antara 1 hingga 30 tahun
    pada kadar faedah yang sangat rendah sebanyak 2%.
    Adakah anda memerlukan pinjaman perniagaan?
    Adakah anda memerlukan pinjaman individu?
    Adakah anda ingin membeli kereta?
    Adakah anda memerlukan pinjaman gadai janji?
    Adakah anda memerlukan pinjaman untuk membayar hutang anda?
    Adakah anda memerlukan modal besar untuk memulakan cadangan perniagaan anda atau
    pengembangan? Anda telah kehilangan harapan dan anda fikir tidak ada jalan keluar dan
    Beban kewangan anda masih berterusan?
    Tolong jangan teragak-agak untuk menghubungi kami untuk perniagaan.
    Hubungi kami melalui e-mel: (JOHNROYSTER321@GMAIL.COM)

    ReplyDelete
  60. Halo semuanya
    Damai bagimu, aku MRS SUSI RAHMAN
    Saya ingin memberi tahu Anda tentang tawaran kami,
    Kami menawarkan semua jenis pinjaman dalam berbagai mata uang,
    PINJAMAN TERTAHANKAN (pinjaman hipotek) & KREDIT YANG TIDAK DIKENAL (pinjaman mahasiswa)
    Apakah Anda membutuhkan pinjaman segera untuk membayar utang Anda?
    ATAU Anda membutuhkan pinjaman bisnis untuk meningkatkan atau memulai bisnis Anda?
    Jadi bersumpah demi ALLAH,
    Jangan pernah menipu siapa pun dari Uang mereka,
    Jika Anda telah ditolak oleh bank dan ditipu oleh penipu,
    Ini adalah perusahaan yang tepat yang akan membantu Anda mendapatkan semua uang Anda,
    Kami juga memiliki orang-orang yang mendapat banyak manfaat dari perusahaan.
    Silakan hubungi Pak Anjas Ibrohim melalui anjasibrohim9@gmail.com
    Dia akan menceritakan bagaimana kita meminjamkan dia 1 milyar Rupiah dalam waktu kurang dari 48 jam.
    Penawaran pinjaman online kami cepat dan mudah diterapkan. Ini 100% Dijamin dan aman
    Kami menawarkan pinjaman dengan bunga 1-5%.
    Kami di sini untuk membuat masalah Anda sesuatu dari masa lalu !!
    Silakan email kami sekaligus, kami menjamin perawatan segera
    Dalam waktu 48 jam.
    Kami menawarkan jumlah pinjaman sebesar EUR 2000-900000 dan Jangka Waktu Pembayaran
    (1-30 tahun) untuk pembayaran kembali.
    Kontak: susirahmanloancompany@gmail.com

    ReplyDelete
  61. Halo,
    nama saya ialah Siti Aminah dari Indonesia, saya cadangkan semua orang di sini harus berhati-hati, kerana terdapat banyak peminjam pinjaman palsu di internet, tetapi mereka masih yang sebenar dalam syarikat pinjaman palsu. Saya telah ditipu oleh 4 peminjam pinjaman yang berbeza, saya kehilangan banyak wang kerana saya sedang mencari pinjaman dari syarikat mereka. Saya hampir mati dalam proses kerana saya telah ditangkap oleh orang kerana berada dalam hutang.

    Saya hampir berputus asa sehingga saya meminta nasihat seorang kawan yang memperkenalkan saya kepada peminjam pinjaman asal dan syarikat yang sangat dipercayai iaitu Ibu Alicia Radu yang mendapat pinjaman saya 800 juta rupiah Indonesia dalam Kurang dari 24 jam Tanpa tekanan dan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%. Saya sangat terkejut ketika memeriksa akaun bank saya dan mendapati jumlah pinjaman yang saya minta telah dipindahkan ke akaun bank saya tanpa sebarang kelewatan atau kekecewaan jadi saya berjanji bahawa saya akan berkongsi berita baik agar orang dapat mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa tekanan dari Ibu Alicia Radu

    Saya mahu anda mempercayai Ibu Alicia Radu dengan sepenuh hati kerana dia sangat membantu dalam hidup saya dan kehidupan kewangan saya. Anda harus menganggap diri anda sangat bertuah kerana mempunyai peluang untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika anda memerlukan pinjaman, hubungi ibu Alicia Radu melalui e-mel: (aliciaradu260@gmail.com)
    Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (sitiaminah6749@gmail.com) jika anda memerlukan maklumat mengenai bagaimana saya mendapatkan pinjaman saya dari Ibu Alicia Radu, anda sangat bebas untuk menghubungi saya dan saya dengan senang hati akan menjawab anda kerana anda juga boleh membantu yang lain selepas anda menerima pinjaman anda.

    ReplyDelete
  62. anda perlukan pinjaman
    Adakah anda dalam krisis kewangan atau memerlukan wang untuk memulakan perniagaan anda sendiri? Adakah anda memerlukan pinjaman untuk membayar hutang atau membayar bil atau memulakan perniagaan yang baik? Adakah anda mempunyai penarafan kredit yang rendah, dan adakah anda mempunyai masalah mendapatkan pinjaman dari bank tempatan dan institusi kewangan lain? Inilah peluang anda untuk mendapatkan pinjaman dari Organisasi kami. Kami menawarkan pinjaman kepada individu untuk tujuan berikut dan banyak lagi. Pinjaman peribadi, pengembangan perniagaan, permulaan perniagaan, pendidikan, penyatuan hutang, wang keras. Kami menawarkan pinjaman dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 3%. Hubungi kami melalui e-mel: fredmorefinance@gmail.com
    Whatsap: +919654763221

    ReplyDelete
  63. Adakah anda memerlukan apa-apa jenis pinjaman?
    Adakah anda menghadapi masalah kewangan atau adakah anda memerlukan dana untuk memulakan perniagaan anda sendiri?
    Berikut adalah peluang untuk mendapatkan pinjaman kecil dan besar anda untuk meningkatkan dan memulakan perniagaan anda dengan apa-apa jenis.kami memberi pinjaman kepada orang ramai pada kadar faedah 3% yang sangat rendah. Dinamik, boleh dipercayai, cekap, dan amanah yang layak. Hubungi kami sekarang untuk pinjaman jangka pendek dan jangka panjang. Hubungi kami sekarang, untuk maklumat lanjut dan permohonan.

    Kami menawarkan pinjaman Peribadi, pinjaman penyatuan hutang, modal teroka, pinjaman perniagaan, pinjaman pendidikan, pinjaman rumah atau "pinjaman atas sebab apa pun!". Walau bagaimanapun, kaedah kami, menawarkan anda peluang untuk menyatakan jumlah pinjaman yang diperlukan dan juga tempoh yang anda mampu

    EMAIL: eaglehomemortgage001@gmail.com
    KAMI MENDAPATKAN PINJAMAN ANDA TERHADAP KEPERLUAN ANDA DAN TANGGUNGJAWAB SELESAI.

    Salam,
    Puan Lola Daniel

    EMAIL: eaglehomemortgage001@gmail.com

    ReplyDelete
  64. Saya sangat bersyukur kepada Ibu Iskandar Lestari karena telah memberi saya pinjaman sebesar Rp700.000.000,00 saya telah berhutang selama bertahun-tahun sehingga saya mencari pinjaman dengan sejarah kredit nol dan saya telah ke banyak rumah keuangan untuk meminta bantuan namun semua menolak saya karena rasio hutang saya yang tinggi dan sejarah kredit rendah yang saya cari di internet dan tidak pernah menyerah saya membaca dan belajar tentang ISKANDAR LESTARI LOAN FIRM di salah satu blog saya menghubungi Mrs Iskandar Lestari konsultan kredit via email:(iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com) dengan keyakinan bahwa pinjaman saya diberikan pada awal tahun 2017 dan harapan datang lagi, kemudian saya menyadari bahwa tidak semua perusahaan pinjaman di blog benar-benar palsu karena semua hautang finansial saya telah diselesaikan, sekarang saya memiliki nilai yang sangat besar dan usaha bisnis yang patut ditiru, saya tidak dapat mempertahankan ini untuk diri saya jadi saya harus memulai dengan membagikan kesaksian perubahan hidup ini yang dapat Anda hubungi Ibu Iskandar via email: (iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com)atau melalui dia BBM INVITE:{D8980E0B} facebook (www.facebook.com/iskandar.lesteri.7)
    Website: (iskandarlestari.wordpress.com)
    Calls Only ::{+16264653418}
    WhatsApp Only::{+33753893351}

    ReplyDelete
  65. Halo,
    Saya Puan Olivia Daniel, pemberi pinjaman pinjaman swasta yang memberikan pinjaman peluang masa hidup. Adakah anda memerlukan pinjaman dengan segera untuk membayar hutang anda atau anda memerlukan pinjaman untuk meningkatkan perniagaan anda? Anda telah ditolak oleh bank dan institusi kewangan lain? Adakah anda memerlukan pinjaman penyatuan atau gadai janji? mencari lebih banyak lagi kerana kita berada di sini untuk membuat semua masalah kewangan anda menjadi sesuatu yang lalu. Kami memberi pinjaman kepada individu yang memerlukan bantuan kewangan, yang mempunyai kredit buruk atau memerlukan wang untuk membayar bil, untuk melabur pada perniagaan pada kadar 2%. Saya ingin menggunakan medium ini untuk memaklumkan kepada anda bahawa kami menyediakan bantuan yang boleh dipercayai dan benefisiari dan bersedia menawarkan pinjaman. Jadi hubungi kami hari ini melalui e-mel di:
    (oliviadaniel93@gmail.com)


    DATA PERMOHONAN

    1) Nama Penuh:
    2) Negara:
    3) Alamat:
    4) Negeri:
    5) Seks:
    6) Status perkahwinan:
    7) Pekerjaan:
    8) Nombor Telefon:
    9) Kedudukan semasa di tempat kerja:
    10) Pendapatan bulanan:
    11) Jumlah pinjaman yang diperlukan:
    12) Tempoh pinjaman:
    13) Tujuan pinjaman:
    14) Agama:
    15) Pernahkah anda memohon sebelum:
    16) Tarikh Lahir:
    Terima kasih,

    ReplyDelete
  66. Peminjam Pinjaman yang dihormati

    Anda dalam sebarang masalah kewangan? Adakah anda ingin memulakan perniagaan anda sendiri? Syarikat pinjaman ini ditubuhkan organisasi hak asasi manusia di seluruh dunia dengan tujuan untuk membantu golongan miskin dan rakyat dengan kesulitan kewangan dalam kehidupan. Jika anda ingin memohon pinjaman, kembali kepada kami dengan butiran di bawah e-mel: elenanino0007@gmail.com

    Nama:
    Jumlah pinjaman diperlukan:
    Tempoh Pinjaman:
    Nombor telefon:

    Terima kasih dan Tuhan memberkati
    PERSIDANGAN
    Elena

    ReplyDelete
  67. Halo semuanya

    Dengan fakta bahwa ONE BILLION RISING FUND adalah pemberi pinjaman yang sejati dan saya adalah saksi hidup dari perusahaan ini.
    Saya Novita Asep, dan baru minggu lalu saya membaca tentang SATU BILLION RISING FUND sebagai satu (Nyonya Efendi Ratu Lisa) memberi kesaksian tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari perusahaan, jadi saya mengambil bunga karena saya memerlukan uang untuk memperbesar bisnis saya, seperti yang telah saya dengar Sebagian besar teman saya berbicara tentang bagaimana mereka di mana menabung untuk membayar sejumlah uang untuk mendapatkan pinjaman

    Ini adalah waktu saya untuk mengajukan pinjaman secara online dan perusahaan tersebut benar-benar menunjukkan bahwa saya senang karena saya diberi pinjaman kepada perusahaan dan perusahan mo dari perusahaan ini adalah bahwa pemberian pinjaman mereka mudah dan cepat.
    Saya menyarankan setiap pencari pinjaman untuk mengajukan permohonan ke perusahaan ini dan stres fianacial Anda akan berakhir karena perusahaan itu asli

    Hubungi perusahaan: onebillionrisingfund@gmail.com
    BBM: D8E814FC

    Asep Novtia
    Gmail: asepnovita2@gmail.com

    ReplyDelete
  68. Saya Am AHMAD, saya di sini untuk membolehkan semua warganegara Indonesia mengetahui Tempat yang betul dan dinamik untuk mendapatkan pinjaman yang sangat cepat dalam dana pinjaman dan dalam mata wang yang berbeza, CHERYL MARTINS LOAN FIRM. Saya sangat memerlukan pinjaman untuk saya kerana perniagaan saya sedang berleluasa dan saya mendapati sukar untuk mendapatkan pinjaman dari bank / syarikat kewangan lain kerana kredit saya skor. Saya terdesak untuk mencuba hampir setiap peluang untuk membuat wang di Internet dan Mencari CHERY MARTINS dan perkhidmatannya adalah semangat udara segar dalam hidup saya. Akhirnya saya dapati pemberi pinjaman sebenar dan perkhidmatan yang saya boleh percaya dan saya harus mengatakan bahawa CHERYL MARTINS LOAN FIRM tidak mengecewakan saya! Perkhidmatan yang diberikannya kepada saya adalah sangat indah dan Legit kini, akhirnya, masa depan kelihatan cerah untuk saya dan perniagaan saya kerana saya dibenarkan mendapat pinjaman ($ 200,000.00). Jika anda memerlukan pinjaman sila hubungi CHERYL MARTINS mana-mana syarikat Pinjaman untuk sebarang pinjaman yang anda perlukan hari ini, dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 1% dan program pembayaran yang lebih baik, sila hubungi CHERYL MARTINS (CMLF) melalui email (CHERIL.MARTINSLOANFIRM@GMAIL.COM ) atau anda masih boleh menghubungi saya di e-mel saya (ahmadrapa79@gmail.com) cheryl martins bersedia untuk menyelesaikan sebarang masalah kewangan yang mungkin anda alami sekarang

    ReplyDelete
  69. Pinjaman Jose luis, Kami menyediakan pinjaman tunai dari € 5000 hingga € 50000, dan kami juga membiayai projek dari € 50000 hingga € 300,000 pada kadar tahunan sebanyak 2% untuk mana-mana orang atau syarikat yang memerlukan pinjaman. wang untuk memenuhi keperluan mereka.

    Jika anda memerlukan bantuan, sila beritahu kami berapa banyak yang anda perlukan dan tempoh pembayaran yang diingini. Kredit cepat dan tekanan pembayaran tanpa henti.
    lawati laman web kami (www.joseluisloans@gmail.com) atau emel kami di (joseluisloans@gmail.com)

    ReplyDelete
  70. Pinjaman Jose luis, Kami menyediakan pinjaman tunai dari € 5000 hingga € 50000, dan kami juga membiayai projek dari € 50000 hingga € 300,000 pada kadar tahunan sebanyak 2% untuk mana-mana orang atau syarikat yang memerlukan pinjaman. wang untuk memenuhi keperluan mereka.

    Jika anda memerlukan bantuan, sila beritahu kami berapa banyak yang anda perlukan dan tempoh pembayaran yang diingini. Kredit cepat dan tekanan pembayaran tanpa henti.
    lawati laman web kami (www.joseluisloans@gmail.com) atau emel kami di (joseluisloans@gmail.com)//

    ReplyDelete
  71. Saya ingin kembali semua kemuliaan Allah atas apa yang dia gunakan Ibu Alicia Radu lakukan dalam hidup saya, nama saya Yetty Sunarsih dari Sandakan di malaysia, saya janda dengan 3 anak, suami saya mati dalam kemalangan kereta dan sejak itu kehidupan telah menjadi sangat kasar kepada saya dan keluarganya dan saya telah berusaha untuk mendapatkan pinjaman dari bank-bank di sini di malaysia dan saya dinafikan dan ditolak kerana saya tidak mempunyai cagaran dan tidak boleh mendapatkan pinjaman dari bank dan saya sangat sedih
    pada hari ini yang setia ketika saya melalui internet, saya melihat kesaksian ROBBI bagaimana dia mendapat pinjaman dari Ibu Alicia Radu dan saya menghubunginya untuk bertanya mengenai Ibu dan betapa benarnya pinjaman dari Ibu Alicia Radu dan dia memberitahu saya bahawa benar dan saya menghubungi Ibu Ibu Alicia Radu dan memohon pinjaman dan pinjaman saya diproses dan diluluskan dan dalam masa 24 jam saya mendapat amaran wang pinjaman saya dalam akaun saya dan ketika saya memeriksa akaun saya pinjaman saya utuh dan saya sangat gembira dan saya bersumpah bahawa mana-mana syarikat yang meminjamkan pinjaman saya akan memberikan penerangan mengenai syarikat itu, jadi saya ingin menggunakan medium ini untuk memberi nasihat kepada setiap orang yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi Ibu Alicia Radu melalui e-mel: (aliciaradu260@gmail.com) dan anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (yettysunarsihs850@gmail.com) untuk maklumat dan juga teman saya Annisa Barkarya melalui email nya :( robbi5868@gmail.com)

    ReplyDelete
  72. PIN BBM # (D8DA4EA9) Ikuti kami di instagram @
    Aasimahaadilaahmed.loanfirm
    kericau; aasimhaloanfirm
    aasimahaadilaahmedloanfirm.wordpress.com

    Halo semua, saya Jurjani · Budi, saya dari Malaysia.my kakak Novita bodoh oleh peminjam pinjaman thailand palsu di blog ini. Saya ingin anda semua tahu bahawa terdapat syarikat pinjaman yang boleh dipercayai di sini yang dapat membantu anda menyelesaikan masalah kewangan anda tanpa tekanan dan banyak orang di sini dapat memberi kesaksian untuk itu, sila berhati-hati untuk tidak menjadi korban kepada orang-orang yang salah di sini. kakak saya NOVITA telah ditipu, empat kali dan kehilangan kira-kira Rm 25,000 untuk yuran pendaftaran, yuran pemindahan, bayaran cukai dan yuran insurans, selepas pembayaran itu dia tidak mendapat pinjaman, tetapi mereka meminta saya untuk membayar lagi dan dua sahabat baik dari Jakarta bandar di Indonesia, memperkenalkan saya kepada sebuah syarikat pinjaman yang dikenali sebagai "firma pinjaman Aasimah Aadila beberapa tahun yang lalu" pemberi pinjaman ibu muslim yang baik, kakak saya Novita Rm 680,000 pinjaman hanya dalam satu jam permohonan saya semalam. dia terkejut apabila dia mendapat mesej dari bank CIMBnya dan jumlah itu dipindahkan terus kepadanya, tanpa sebarang tekanan atau kelewatan. dan sejak itu saya telah diarahkan sehingga 13 orang dari Malaysia dan Indonesia dan mereka semua mendapat pinjaman mereka dan boleh memberi keterangan kepada peluang yang baik ini dan juga kawan Thailand saya baru saja menerima pinjamannya semalam dan kami semua gembira. Jangan duduk dan runtuh perniagaan anda, dapatkan pinjaman sebenar hari ini dan tentukan diri anda.

    Saya amat teruja untuk membantu negara saya mendapat pinjaman daripada syarikat pinjaman yang boleh dipercayai ramai orang gembira di negara kita yang mendapat pinjaman mereka dari ibu Muslim yang baik, anda boleh email saya melalui (jurjanibude0811@gmail.com) atau anda boleh menghubungi Puan .Aimimah Aadila syarikat melalui (aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com) untuk maklumat lanjut, saya di sini untuk membantu. Tuhan memberkati kamu semua.

    ikuti di halaman twitter dan instagram
    dan seperti buku wajah kita
    Jurjani Ann Novita
    BBM: DE429AED

    ReplyDelete
  73. Nama saya Bakti Novita, saya berasal dari Bekasi sebuah kota di Jawa Barat, Indonesia, yang terletak di perbatasan timur Jakarta di dalam wilayah metropolitan Jakarta, beberapa bulan yang lalu saya tersedot ke dalam situasi keuangan yang buruk dan saya membutuhkan pinjaman mendesak untuk membayar tagihan dan kembali ke kaki saya secara finansial karena situasi keuangan saya saat ini bahwa bank saya menolak memberi saya pinjaman, dia pergi dengan opsi lain untuk mencari pinjaman tanpa jaminan secara online, saya adalah korban penipuan dalam proses penelitian saya , dan saya kehilangan hampir EUR 1500 dan saya dalam kesulitan dan saya hampir berharap untuk mendapatkan pinjaman sampai saya menemukan pos online, postingan itu dibagikan kesaksian oleh Ratu Jamillah dari Surabaya, yang menunjukkan bagaimana dia menerima pinjaman sebesar € 50.000 dari KREDIT UNION DAYA LESTARI / ISKANDAR PINJAMAN LESTARI. setelah membaca posting, saya memutuskan untuk menghubungi Ibu Iskandar melalui email yang dibagikan di pos, permintaan tanpa jaminan saya untuk pinjaman sebesar EUR 350.000 disetujui dalam waktu 72 jam dari permintaan saya dan pinjaman saya dibayarkan ke rekening bank saya tanpa kelalaian apa pun. Saya ingin menyampaikan penghargaan saya yang dalam dan saya juga merekomendasikan agar pemohon pinjaman sangat waspada karena ada banyak penipu yang tujuan utamanya adalah untuk mendorong peminjam yang tidak bersalah, jadi Anda harus berhati-hati dan waspada. bagi mereka yang membutuhkan pinjaman yang nyata dan dapat dipercaya sebagai penerima manfaat, saya merekomendasikan KREDIT UNION DAYA LESTARI / ISKANDAR LESTARI, Anda dapat menghubungi mereka melalui info kontak berikut.


    BBM INVITE: {D8980E0B}
    WhatsApp Only :: {+ 33753893351}
    e-mail: {iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}

    ReplyDelete
  74. Kami menawarkan Anda pinjaman dengan ketentuan yang sangat fleksibel. Suku bunga kami bervariasi tergantung pada jumlah yang diminta dan periode penyelesaian. Suku bunga kami relatif rendah sehingga ketika Anda membayar kembali cicilan bulanan Anda, Anda tetap tersenyum
    Kami mendukung pendanaan proyek Anda seperti membangun rumah, kantor, peternakan, kami mendukung rencana perjalanan Anda, perusahaan Anda, atau proyek yang membutuhkan pendanaan eksternal.
    Kami memberikan pinjaman kepada individu: pinjaman pribadi untuk konsumsi, pinjaman tidak bergerak, pertukaran kredit, pertukaran utang untuk memenuhi semua hutang Anda
    Persyaratan:
    Rekening Bank Aktif
    Kartu Identitas / SIM
    Pemilik bisnis / kelas pekerja
    Nomor Telepon Aktif
    BBM ............
    Pinjaman: 40juta Minimal dan maksimum 20 miliar
    Tahun: 1 minimal dan maksimum 20 tahun

    Salam:
    Perusahaan: RAMADHAN ISLAMIYAT LOANS
    email: (ramadhanislamiyatloans@gmail.com)
    PIN BB: (e32ddf1e)

    ReplyDelete
  75. Apakah Anda memerlukan keuangan cepat dengan A.P.R yang relatif rendah? Kami menawarkan keuangan bisnis, keuangan pribadi, keuangan rumah, pembiayaan mobil, keuangan pelajar, keuangan konsolidasi utang, e.t.c. tidak peduli skor kredit Anda. Kami dijamin memberikan layanan keuangan kepada banyak klien kami di seluruh dunia. Dengan paket pinjaman fleksibel kami, keuangan dapat diproses dan ditransfer ke peminjam dalam waktu sesingkat mungkin, hubungi spesialis kami untuk saran dan perencanaan keuangan.

    Regards:
    Company: RAMADHAN ISLAMIYAT LOANS
    email: (ramadhanislamiyatloans@gmail.com)
    PIN BB: (e32ddf1e)
    WhatsApp:(+447454810709)
    Blogger: (ramadhanislamiyatloanz.blogspot.com)
    Mother: Anita Ervina (CEO)

    ReplyDelete
  76. Nama saya Aditya Aulia saya mengalami trauma keuangan karena saya ditipu dan ditipu oleh banyak perusahaan pinjaman online dan saya pikir tidak ada yang baik bisa keluar dari transaksi online tapi semua keraguan saya segera dibawa untuk beristirahat saat teman saya mengenalkan saya. untuk Ibu pada awalnya saya pikir itu masih akan menjadi permainan bore yang sama saya harus memaksa diri untuk mengikuti semua proses karena mereka sampai pada kejutan terbesar saya setelah memenuhi semua persyaratan karena permintaan oleh proses saya bisa mendapatkan pinjaman sebesar 350jt di rekening Bank Central Asia (BCA) saya saat saya waspada di telepon saya, saya tidak pernah mempercayainya, agaknya saya bergegas ke Bank untuk memastikan bahwa memang benar ibu kontak sekarang mengalami terobosan pemanasan jantung dalam kehidupan finansial Anda melalui apakah itu BBM INVITE-nya: {D8980E0B} atau apakah kamu ingin mengkonfirmasi dari saya? Anda bisa menghubungi saya melalui surat saya: {aditya.aulia139@gmail.com} dan juga Anda bisa menghubungi perusahaan ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY (ISKANDAR LENDERS) via: {mail:iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}

    e_mail:::[aditya.aulia139@gmail.com]
    [iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    WhatsApp:::[+44] 7480 729811[Chats Only]
    Telephone Number☎[+44] 7480 729811[Calls Only]
    BBM INVITE:::[D8980E0B]

    ReplyDelete
  77. kesaksian nyata dan kabar baik !!!

    Nama saya mohammad, saya baru saja menerima pinjaman saya dan telah dipindahkan ke rekening bank saya, beberapa hari yang lalu saya melamar ke Perusahaan Pinjaman Dangote melalui Lady Jane (Ladyjanealice@gmail.com), saya bertanya kepada Lady jane tentang persyaratan Dangote Loan Perusahaan dan wanita jane mengatakan kepada saya bahwa jika saya memiliki semua persyarataan bahwa pinjaman saya akan ditransfer kepada saya tanpa penundaan

    Dan percayalah sekarang karena pinjaman rp11milyar saya dengan tingkat bunga 2% untuk bisnis Tambang Batubara saya baru saja disetujui dan dipindahkan ke akun saya, ini adalah mimpi yang akan datang, saya berjanji kepada Lady jane bahwa saya akan mengatakan kepada dunia apakah ini benar? dan saya akan memberitahu dunia sekarang karena ini benar

    Anda tidak perlu membayar biayaa pendaftaran, biaya lisensi, mematuhi Perusahaan Pinjaman Dangote dan Anda akan mendapatkan pinjaman Anda

    untuk lebih jelasnya hubungi saya via email: mahammadismali234@gmail.comdan hubungi Dangote Loan Company untuk pinjaman Anda sekarang melalui email Dangotegrouploandepartment@gmail.com

    ReplyDelete
  78. Kota saat ini: Balikpapan
    Suku Bunga: 1%
    Pesan teks: +6281617538564
    E-info: zalinadiato@gmail.com

    Assalamualaikum, nama saya Zalina Dianto, saya mengirim pesan di blog ini 3 tahun yang lalu. Saya ingin memberi tahu semua orang bahwa semua kesaksian pinjaman dan saran pinjaman semuanya palsu dan pembohong. Saya ditipu oleh banyak orang di blog ini. Sebelumnya, saya diperkenalkan dengan perusahaan pinjaman terkemuka yang mendaftar dan memiliki situs web. Perusahaan pinjaman ibu Muslim terkemuka memberi saya pinjaman sebesar Rp. 3,5 triliun dengan tingkat bunga sangat rendah 1%. AASIMAHA ADILA AHMED LOAN PERUSAHAAN NYATA DAN 100% PERUSAHAAN DIJAMIN. tolong, saya punya banyak pengalaman dengan pemberi pinjaman palsu. Saya telah menunjukkan cara mengenal pemberi pinjaman palsu, semoga membaca ini akan membantu dan mempersatukan Anda. Insya'Allah
    BAGAIMANA MENGETAHUI KREDIT PINJAMAN YANG PALSU
    Peminjam palsu tidak perlu meminta jaminan dan tidak ada situs web, peminjam palsu tidak memiliki sertifikat bisnis, peminjam palsu tidak peduli dengan gaji bulanan Anda yang membuat Anda memenuhi syarat untuk pinjaman, peminjam palsu tidak menggunakan gmail, tidak ada domine, peminjam palsu tidak memiliki alamat kantor fisik, pemberi pinjaman palsu meminta biaya pendaftaran
    ajukan sekarang dan dapatkan pinjaman Anda
    Daftar Sekarang: (aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com)

    ReplyDelete
  79. "wa-Alaikumussalam wa-Rahmatullah,"
                                   CERITA KEHIDUPAN BENAR

    Saya terkenal sebagai Mikhail Irfan Aqil seorang bapa, suami, saudara lelaki dan rakan saya dari (Putrajaya) Malaysia dan saya telah mengalami banyak tekanan kewangan dan tidak ada yang dapat meminjam wang saya untuk menyelesaikan projek perniagaan saya bermula beberapa bulan lalu . Saya telah ditipu oleh beberapa agen palsu yang mendakwa mereka dapat membekalkan saya dengan bahan mentah untuk pengeluaran

    Saya menjadi fraustrasi dan jika tidak untuk isteri saya, saya akan melakukan perbuatan bunuh diri kerana kesakitan itu terlalu banyak dan semua harapan hilang yang membuat saya mula hidup dari awal lagi dan ia tidak mudah sehingga saya bertemu ONE BILION RISING FUND sebuah syarikat pinjaman

    Saya memutuskan untuk memohon pinjaman selepas saya menghubungi penguji syarikat yang sebenarnya memberi saya harapan dan memberitahu saya tidak tpo takut bahawa syarikat itu akan meminjamkan wang saya selagi saya boleh memberikan mereka requiremet yang merupakan beberapa maklumat peribadi dan saya lakukan jadi selepas saya melalui semua proses yang mereka meminjamkan wang mereka kemudian memberitahu saya bahawa saya telah dijumpai layak untuk pinjaman dan diminta untuk menunggu dan kejutan saya geatest saya mendapat dikreditkan dan ini membuat hidup saya lebih baik hidup dan dan sangat berterima kasih kepada Allah, Isteri saya dan kepada ONE BILLION RISING FUND
    GMAIL "" "" "onebillionrisingfund@gmail.com

                          UNTUK MENGHUBUNGI AKU
    Mikhail Irfan Aqil
    mikhailirfanaqil@gmail.com
    IG :: Mikhail Irfan

    ReplyDelete
  80. e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    WhatsApp Number::::::::::[+60]1123759663

    email:::::::hafizulbin365@gmail.com
    Name::::Hafizul Bin Haziq
    Country:::Malaysia
    [[[[di atas adalah data peribadi saya]]]]]
    Kemarau kewangan saya berakhir pada bulan ini apabila saya fikir semuanya adalah urusan perniagaan dengan beberapa rakan saya di Kuala Lumpur beberapa bulan yang lalu perniagaan yang bernilai beberapa Rm785.000.00 yang keuntungannya sudah cukup untuk kita semua untuk berkongsi keuntungan tetapi akibat kegagalan perniagaan, kita semua mendapati bahawa kita mempunyai masalah kewangan yang sangat besar kerana saya tidak mempunyai wang untuk bergantung pada ketika perniagaan gagal kerana saya melabur semua saya dengan saya pada perniagaan jadi saya berada di sangat sangat maaf jadi saya terpaksa mencari bantuan kewangan saya sebenarnya telah ditolak oleh beberapa bank sebagai hasil dari kadar pinjaman mereka dan juga syarat mereka jadi saya terpaksa melalui beberapa blog sehingga saya datang menghadapi dengan Iklan Syarikat Ibu. saya menghubungi Ibu dengan segera selepas melalui beberapa proses yang sangat fleksibel permintaan pinjaman saya sebanyak Rm440.000.00 telah diluluskan oleh pihak pengurusan dan pada keesokannya Lembaga Pengurusan Peminjaman Pinjaman dikreditkan saya tanpa menangguhkan berkat ini dari ibu yang dapat menyelamatkan anda hari ini dari apa-apa embarrazement kewangan anda menjadi ibu hubungi Ibu sekarang untuk pinjaman anda yang berubah e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY "ISKANDAR LENDERS"
    [[[[Berikut adalah data peribadi saya]]]]
    Country::::::Malaysia
    Name::::::::Hafizul Bin Haziq
    email::hafizulbin365@gmail.com
    Telephone Number:[+60]1123759663
    WhatsApp Number::::::::[+60]1123759663
    e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]

    ReplyDelete
  81. Nama saya Nurul Darren, saya di sini untuk memberikan peringatan kepada sesama orang Indonesia yang membutuhkan dana untuk menjadi sangat pintar karena tidak semua pemberi pinjaman sah di sini di internet ini. Saya hanya menemukan situs web ini ketika mencari informasi di internet dan saya menemukan bahwa ada banyak penipuan di sini yang berpura-pura menjadi pemberi pinjaman. Hati nurani saya tidak akan membiarkan saya tetap tenang dan menonton orang-orang yang scammed setiap kali saya melihat posting mereka di internet. Jangan kirim email atau hubungi mereka. jika tidak mereka akan mengambil uang Anda. Saya mengatakan ini karena saya kadang-kadang menjadi korban ketika saya mengalami beberapa tantangan keuangan dan saya sedang mencari dana. Saya menghubungi salah satu penipuan dan mereka mengambil uang saya. Jika bukan karena Tuhan yang mengarahkan kesaksian sejati dari MIchelle Ramadhan dan Sharon Bagus dan saya menghubungi mereka di email mereka dan saya mengkonfirmasi apakah itu benar dan mereka mengatakan kepada saya di mana dan bagaimana mereka mendapatkan pinjaman dan mengarahkan saya ke ini pinjaman perusahaan yang tulus bernama CHERYL MARTINS LOAN FIRM di mana saya kemudian mendapat pinjaman, saya sudah mati untuk waktu yang lama sekarang. Saya diberitahu untuk menghubungi perwakilan Mrs. Cheryl Martins melalui emailnya (Cheril.martinsloanfirm@gmail.com atau Whatssap: (+2349014625526) Saya mengajukan pinjaman tanpa jaminan sebesar Rp180.000.000.000 untuk memperluas bisnis saya dan dalam 24 jam hari kerja , seluruh proses selesai. bahwa pinjaman disetujui dan catatan telah dibayarkan ke bank lokal 2 jam setelah biaya registrasi saya. Proses permohonan pinjaman menarik biaya pendaftaran saja dan tidak ada biaya lain. ini mengeluarkan email dari kesaksian yang mengarahkan saya untuk kesuksesan saya alamat email yang menuntun saya ke mimpi saya (bagussharon89@gmail.com) (ramadhanmich14@gmail.com) Anda dapat menghubungi saya di email saya: (nuruldarren2@gmail.com)

    ReplyDelete
  82. Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh
    Negara: Indonesia
    Nama: Siti Aminah
    Alamat: Jakarta Barat
    Nombor WhatsApp: +62 859-4202-5695
    e-mel saya: sitiaminah6749@gmail.com

    Sudah tiga tahun saya memberi kesaksian mengenai ibu Alicia Radu bagaimana dia menolong saya dan keluarga

    nama saya Siti Aminah dari Indonesia, tolong saya cadangkan semua orang di sini harus sangat berhati-hati, kerana terdapat banyak pemberi pinjaman pinjaman palsu di internet, tetapi mereka tetap menjadi syarikat pinjaman yang sebenarnya. Saya telah ditipu oleh 4 peminjam pinjaman yang berbeza, saya kehilangan banyak wang kerana saya mencari pinjaman dari syarikat mereka. Saya hampir mati dalam proses kerana ditangkap oleh orang kerana berhutang.

    Saya hampir menyerah sehingga saya meminta nasihat seorang rakan yang memperkenalkan saya kepada pemberi pinjaman asal dan syarikat yang sangat dipercayai iaitu Ibu Alicia Radu yang mendapat pinjaman saya 800 juta rupiah Indonesia dalam waktu kurang dari 24 jam Tanpa tekanan dan kadar faedah rendah 2%. Saya sangat terkejut ketika memeriksa akaun bank saya dan mendapati jumlah pinjaman yang saya minta telah dipindahkan ke akaun bank saya tanpa sebarang penangguhan atau kekecewaan, jadi saya berjanji bahawa saya akan berkongsi berita baik supaya orang dapat pinjaman dengan mudah tanpa tekanan daripada Ibu Alicia Radu

    Saya mahu anda mempercayai Ibu Alicia Radu dengan sepenuh hati kerana dia sangat membantu dalam hidup saya dan kewangan saya. Anda mesti menganggap diri anda sangat bertuah kerana berpeluang membaca kesaksian ini hari ini. Oleh itu, jika anda memerlukan pinjaman, hubungi ibu Alicia Radu melalui e-mel: (aliciaradu260@gmail.com)
    Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (sitiaminah6749@gmail.com)
    jika anda memerlukan maklumat mengenai bagaimana saya mendapat pinjaman saya dari Ibu Alicia Radu, anda bebas untuk menghubungi saya dan saya dengan senang hati akan menjawab anda kerana anda juga dapat menolong orang lain setelah anda menerima pinjaman anda.

    Nombor WhatsApp Saya: +62 859-4202-5695
    Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (sitiaminah6749@gmail.com)
    hubungi ibu Alicia Radu melalui e-mel: (aliciaradu260@gmail.com)

    ReplyDelete