Tuesday 19 April 2016

   




Fakta-fakta tersembunyi dalam industri dan pasaran Getah SMR20. Inilah yg disembunyikan drpd kita ... Penoreh!

1. Bagaimana harga getah ditentukan?

Harga FOB (freight on board) @ RM5.10kg (24/32016)- harga yang diniagakan di pasaran.

Daripada setiap kilogram getah pada harga FOB, pekebun kecil/ penoreh hanya menerima RM1.90 setelah ditolak:

A. Cukai ses - RM0.14/kg (RM4.96)
B. Kos memproses getah di kilang - RM1.00 - RM2.30/kg (RM3.96)
C. DRC @ 50% = RM1.98

Baki untuk penoreh dan pekebun kecil - RM1.98

Dasar getah Malaysia: kos pemprosesan, pengangkutan, penyelidikan tanam semula getah ditanggung oleh pengeluar (penoreh/pekebun kecil)

2. Apakah DRC?

1. DRC (Dried Rubber Content) adalah assumption (andaian) LGM  dan pemain industri/pengilang besar. Harga ladang (farmgate price) selepas pemotongan 50% harga sekerap bagi menentukan DRC ini hanya tinggal sekitar RM2.20-2.40/kg.

2. Tolok pengukur DRC (tolok pengukur dried rubber content) yang dicipta oleh LGM  tidak digunakan sewajarnya, malah hanya disimpan!. Di pasaran, DRC ditentukan oleh peraih dan pengilang secara andaian mata kasar (assumption).

3. Di sesetengah negara lain, DRC ditentukan  di makmal, tetapi mengambil masa 4-5 hari. Bagi pekebun kecil di negara kita yang 'menoreh hari ini untuk makan esok'- yg perlukan duit harian-  ia tidak dapat dilakukan.

4. LGM ada kuasa untuk menggubal dan menguatkuasakan undang-undang kecil bagi menyelaraskan kos memproses getah natural rubber (NR) di kilang. Kerajaan ada hak untuk campurtangan. Persatuan pengilang dikuasai oleh taiko besar pengilang industri getah seperti Lee Rubber Selain itu ialah Fong Keong Rubber dan Sime Tyres. 

5. Agensi agensi awam/GLC seperti Felcra, Risda dan Felda kalau bergabung dalam industri pengeluaran dan pemrosesan getah, mereka mampu  mengatasi Lee Rubber, tetapi memilih untuk menyerah. Agensi pemasaran yang ditubuhkan kerajaan, MARDEC kini telah dijual kepada tokoh perniagaan Syed Mokhtar AlBukhary

6. Harga lantai RM4 perlu laksanakan dengan menstabilkan harga FOB. Ia tidak boleh kurang daripada RM10/ kg. Kerajaan perlu wujudkan dana atau apa saja kaedah lain untuk stabilkan FOB pada kadar ini.

7. Kemeterian Perladangan Perindustrian & Komuditi (MPIC) ada LGM yang gubal dasar-dasar getah. Penyelidikan di LGM tidak membantu pekebun kecil, tetapi memberi kelebihan kepada pengeluar besar / estet.  

8. Risda dan Felcra berubah sepenuhnya menjadi agensi perniagaan yang mengutamakan keuntungan syarikat-syarikat milik agensi itu.

9. Dasar kerajaan sekarang ialah kos untuk memproses getah mesti ditanggung oleh pengeluar ( pekebun kecil/penoreh). Dasar kerajaan ini mesti diubah, paling tidakpun ditanggung bersama oleh pengeluar, pengilang dan peniaga.

Berapakah kos pengeluaran sekilogram getah?

Kos sebenar untuk pengeluaran getah sekerap bg setiap kilo ialah RM3.20 meliputi kos:

A. Baja
B. Racun
C. Upah menebas/mencuci
D. Upah2 lain.

Berapa kerugian terkumpul penoreh/ pekebun kecil?

Rumusan kerugian ketara terkumpul pekebun kecil akibat ketirisan sistem tadbir urus industri getah negara seperti berikut:

1. Manipulasi harga di peringkatt kilang akibat kos proses/caj kilang = purata $0.30/kg (katakan kos sebenar ialah RM0.60-1.10/kg, tetapi pemotongan dibuat RM1.40/kg

2. Manipulasi harga peringkat dealer akibat ketiadaan tolok DRC = RM0.30/kg

3. Manipulasi harga oleh rantaian dealer =RM0.20/kg

Jumlah kadar kerugian ketara pekebun = RM0.80/kg

Kerugian/ kehilangan ini tidak termasuk kerugian operasi akibat kejatuhan harga getah dunia:- (harga jualan semasa/harga ladang/farmgate-kos pengeluaran)-ie. 

$2.45-$3.20= -RM0.95/kg
SUM OF ALL LOSS= -RM0.95 + - RM0.80 = - RM1.75/kg

Pandangan kami, kos proses patut ditanggung separuh separuh antara pengilang dan pengeluar. Kuasa untuk tentukan kos proses ialah pengilang, pekebun tak tahu apakah kos sebenar.

kerugian tidak ketara seperti berikut:

1.Ketidakstabilan indeks harga pasaran dunia
2. Manipulasi dacing penimbang
3. manipulasi DRC
4. Manipulasi susut air
5. Alasan faktor turun-naik bahan api

Apakah tuntutan penoreh/ pekebun kecil?

Tuntutan yang munasabah

1. Harga lantai RM4/kg (tolak kos RM3.20, penoreh hanya dapat RM0.80/kg).

2. Penstabilan FOB pada kadar RM10/kg - dengan itu, farmgate price ( harga ladang) akan berada pada kadar RM4/kg.

3. Kos memproses ditanggung bersama antara pengilang peniaga dan pengeluar, kos memproses maksima yang boleh diterima /munasabah ialah RM1.00/kg (kini antara RM1.40-2.30).

4. DRC ditentukan secara saintifik, LGM perlu mengkormersialkan tolok penyukat DRC yang telah dicipta daripada wang yg diambil atas alasan R&D drpd pekebun kecil (0.40 sen/kg).

5. Cukai ses yang dipotong daripada pekebun kecil perlu dikira semula berdasarkan pengeluaran semasa. Pemulangan patut dibuat dengan kiraan yg munasabah. 

Subsidikan pengeluaran getah RM2 sekilo...jd 4/kg

Pengeluaran keseluruhan getah Malaysia pada 2013 ialah 845,000 metrik tan (845 juta kg). Andaikan pengeluaran ini tidak berubah pada tahun 2014 (Keluaran 2014 belum diterbitkan).

Purata harga sekerap ialah RM2 sekilo. Jika harga lantai getah yang dituntut oleh rakyat dipenuhi,  iaitu pada kadar RM4/kg, kerajaan perlu beri subsidi RM2 setiap kg getah, yang akan melibatkan implikasi kewangan sebanyak RM1.690 bilion setahun. 

Jumlah sebanyak itu akan melegakan kira-kira 590,000 orang ketua keluarga penorah getah (kira-kira 2 juta jiwa dapat menikmati hidup lebih baik selama 365 hari).

Kalaulah RM2.6 bilion yang didedah WSJ itu benar.... Andaikan RM1.690 bilion itu 'dicubit' daripada akaun yang sedang riuh-rendah sekarang ini, dia dan konco-konco BNnya masih ada RM1,000 juta (1 bilion) untuk joli moli ataupun untuk berkempen pilihanraya.

Andaikan sebaliknya, WSJ didapati salah lapor, kerajaan tetap boleh 'cubit' RM1.690 bilion daripada penjimatan subsidi minyak untuk bantu penoreh getah menjual hasil torehan mereka pada harga lantai RM4 sekilo. 

Apalah sangat 1.69 bilion untuk jutaan orang setahun-  berbanding kebocoran 30-40 bilion setiap tahun untuk beberapa orang pak pacak?




2 comments:

  1. Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, juga jika anda ingin membeli rumah di atas ansuran bulanan kita juga boleh menjual rumah untuk anda. supaya Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com, Mungkin ada banyak sebab mengapa anda perlu akses kepada beberapa wang tunai tambahan - daripada yang tidak dijangka pembaikan kereta atau rumah untuk membayar perkahwinan anda atau cuti khas. Tetapi apa sahaja yang anda memerlukannya, apabila anda meminjam antara $ 5,000 USD untuk 100,000 USD di atas.

    pengkhususan Syarikat.
    1) Kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%.
    2) Kami juga boleh membeli sebuah rumah pilihan anda dalam mana-mana lokasi pilihan anda.

    ReplyDelete
  2. Suami saya dan saya mempunyai kredit yang sangat buruk apabila kita mendalam kepada ahli hukum kewangan sehingga sejauh mana kita memohon kebankrapan, kita mempunyai sedikit atau tidak ada wang untuk menghantar anak perempuan kita ke emily ke kolej yang kita tidak mampu. Kami mengawal pinjaman gaji (syarikat pinjaman), yang telah membantu orang seperti kita, mendapat perubahan gadai janji. Setiap syarikat yang dihubungi kami mahu bayaran sebelumnya $ 1,000 hingga $ 2,000 yang kami tidak mampu. Kerana kami fikir kami tidak mempunyai harapan memilih untuk menjual atau kehilangan rumah anda dengan menutupnya. Kemudian saya berjumpa dengan majalah tempatan dan penutupnya ialah Perbadanan Ikatan Pinjaman. Tiga langkah utama; 1. Anda menghantar permohonan elektronik. E-mel: albakerloanfirm@gmail.com 2. Sediakan cara pengenalpastian yang betul sama ada warga negara anda memegang kad pengenalan atau lesen memandu dan maklumat akaun bank anda. 3. Pinjaman diproses, diluluskan dan dihantar. Cerita panjang dipendekkan, mereka membantu mendapatkan pinjaman pada kadar tetap 4% dan diubahsuai dengan pembayaran yang disemak semula. Mereka juga memberikan pinjaman anak-anak perempuan mereka untuk menyelesaikan gaji penuh kolej saya. Kami bekerja dengan pinjaman Lasson, yang memberi amaran kepada kami tentang kemajuan seluruh dunia. dia melakukan semua dokumen, panggilan telefon, dll. Mereka melakukan semuanya dan kami mendapat pinjaman yang kami terima. Apabila saya bersetuju dengan terma pinjaman mereka dan saya menyerahkan butiran bank saya, saya membayar harga yang berpatutan untuk perkhidmatan ini. Kita tidak akan mampu untuk mendapatkannya semudah dan berpatutan kerana melalui proses transformasi mereka dengan pengetahuan kita. Saya tidak mempunyai masa untuk mengucapkan terima kasih, jadi TERIMA KASIH! Saya tidak dapat meminta pasukan yang lebih baik. Saya dikemas kini dengan pembiayaan semula. Terbaik untuk anda, gadai janji bergerak Jika anda mempunyai masalah seperti kami, hubungi syarikat penyelesaian pinjaman. Mereka boleh bekerja. Yang ikhlas, Timothy dan Maria mengadopsi pada 15 Mac 2018 di Columbus, GA

    ReplyDelete